Stip sleept meeste stemmen binnen

Studentenpartij Stip heeft tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 14, 15 en 16 maart in Delft de meeste stemmen behaald. De opkomst was lager dan vier jaar geleden.

De opkomst was 51,6 procent. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Stip kreeg 15,8 procent van de stemmen. Daarna volgt D66 met 14,6 procent. GroenLinks is als derde geëindigd met 13,6 procent. De laatste partij verliest één zetel, D66 wint er juist één en het aantal zetels van Stip blijft gelijk.

Dat betekent dat deze drie gemeenteraadsfracties op zes zetels in de gemeenteraad komen. Ze hebben met elkaar de afgelopen jaren het college van burgemeester en wethouders gevormd, samen met VVD en PvdA. De laatste twee partijen behouden allebei hun drie zetels.

Hart voor Delft wint een zetel en gaat van vier naar vijf. CDA, Onafhankelijk Delft en SP verliezen ieder één zetel en gaan van drie naar twee. De ChristenUnie blijft twee zetels behouden. Nieuwkomer Volt komt met twee zetels in de gemeenteraad. De andere nieuwkomer, BIJ1, wist geen zetel te winnen.

De opkomst in Delft was laag, net zoals in heel Nederland. Slechts 51,6 procent van de kiesgerechtigden kwam opdagen. In 2018 was dat nog 55,4 procent. De huidige cijfers zijn voorlopig. Het centraal stembureau stelt de definitieve uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in Delft vast op maandag 21 maart. Dan wordt duidelijk welke 39 kandidaat-raadsleden de komende vier jaar de Delftse gemeenteraad zullen vormen, omdat dan de voorkeurstemmen en restzetels worden meegewogen. De nieuwe gemeenteraad wordt geïnstalleerd op woensdag 30 maart.

Andere studentensteden
In studentensteden als Eindhoven, Groningen, Leiden, Nijmegen, Tilburg, Utrecht en Wageningen is GroenLinks de grootste partij. Studentenpartijen boeken winst of behouden hun zetels.

‘Studenten voor Leiden’ is met twee zetels in de raad gekomen. Het was de eerste keer dat de partij meedeed, met speerpunten als wonen, duurzaamheid en horeca. De Groningse partij Student en Stad stijgt van één naar drie zetels. Student en Starter (Utrecht) heeft zijn twee zetels behouden en dat geldt ook voor Wageningen Connect, een partij voor studenten, jongeren, internationals en nieuwkomers met een student als lijsttrekker.

Delta, Saskia Bonger / HOP, Bas Belleman