Stip: ‘Kamergarantie’ voor alle eerstejaars

Over het idee wordt vanavond gestemd.

Volgens de studentenraadsfractie versterkt een kamergarantie de positie van de TU, en daarmee ook de positie van ‘Delft Kennisstad’. In Twente werken gemeente, universiteit en woningbouwverenigingen al enige jaren samen om aankomende eerstejaars een dak boven het hoofd te bieden.

Volgens Stip ligt navolging van het Twentse voorbeeld nu ook voor Delft ‘binnen bereik’, aangezien de voorspellingen er op wijzen dat de Delftse studentenpopulatie voorlopig niet meer groeit en de druk op de kamermarkt dus voorbij is.

Dat met een verminderde kamernood ook de behoefte voor een kamergarantie afneemt, wijst raadslid L. van der Zalm van de hand. ,,Er zijn nog steeds veel studenten die bij hun ouders blijven wonen of juist buiten Delft gaan wonen. Bovendien is het een goede promotiestunt voor Delft.”

De eerstejaars zou zich van een kamer verzekeren door op een lijst in te tekenen, maar het systeem van instemming blijft in het Stip-plan bestaan. Volgens Van der Zalm hebben nieuwkomers ‘altijd wel ergens geluk’ en zijn er eventueel ook nog de wat minder populaire behuizingen waarvoor geen instemming nodig is.

Henk Orsel

Eerstejaars studenten die in Delft willen wonen, moeten de garantie op een kamer krijgen. Dat vindt de studentenpartij Stip die daartoe deze week tijdens de algemene beschouwingen van de Delftse gemeenteraad een motie heeft ingediend. Over het idee wordt vanavond gestemd.

Henk Orsel