‘Stip is geen GTST’

Mariëlle van Kooten voert studentenpartij Stip aan op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart volgend jaar. De 22-jarige studente is vol vertrouwen.

Zit hier een politiek dier?
“Wel in de zin dat ik wil bijdragen en doen. Niet in de betekenis van spelletjes en geroddel.

Kom je uit een politiek nest dan?
“Nee, maar mijn ouders hebben wel sterke idealen en ik ben ook opgevoed om mijn mening te geven. Vroeger wilde ik al minister-president worden. In groep 7 vertelde de docent over hoe het land wordt bestuurd. Dat moest ik maar gaan doen, dacht ik toen.”

Dat is iets anders dan lijsttrekker van Stip.“Ik fixeer me nu op Delft. Dat staat op het punt van iets groots. Nederland wil een kenniseconomie en Delft wil een center of technology zijn. Dan moeten we nú iets doen. Diverse steden werken al aan een imago van kennisstad. Leuven geldt door een EU-subsidie als centrum voor nanotechnologie. Wij moeten die subsidie binnenhalen als centrum voor water en deltatechnologie.”

Waar blijft de techneut Van Kooten?
“Ik ben nu vierdejaars student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. Dat technische vind ik super, maar ik heb ook propedeuse geschiedenis gedaan. Mijn studie ligt nu waarschijnlijk twee jaar stil door het lijsttrekkerschap, het raadslidmaatschap en het inwerken van mijn opvolger in de raad.”

Heb je in de politiek wat aan techniek?
“Mijn analytisch inzicht kan ik gebruiken bij het praktisch aanpakken van stadsproblemen.”

Wat is er leuk aan lijsttrekker zijn?
“Het is iets groots en moois. Die kans wilde ik niet laten lopen. Enerzijds het enthousiasmeren van mensen voor onze stad. Anderzijds het inhoudelijke. Straks ben ik een van de 37 raadsleden die de stad besturen. Er spelen wel duizend onderwerpen en daarover mag je meedenken en mee beslissen.”

Waarom kan Stip hoog scoren in maart 2010?
“Voor Stip is Delft onze stad, én we kunnen een stapje achteruit doen. We zijn jong en vooruitstrevend, hebben een frisse blik en pakken zaken concreet aan. Wij worden niet gehinderd door een verleden. Bij ons is het geen GTST.”

Wat zijn jullie thema’s?
“Science Port Holland, met daarin Technopolis, dat ligt er al acht jaar! Daar moet schot in komen. Tram 19 en de spoorzone moeten soepel, snel, zonder veel hinder en met goede communicatie worden aangelegd. We willen investeren in cultuur en technostarters. Natuurlijk fietsproblematiek en studentenhuisvesting. En het concreet uitwerken van het proeftuinidee. Dan verbinden studenten hun kennis aan de stad, zodat je een steviger link tussen stad en TU krijgt.

Hoeveel zetels halen jullie?
“We hebben er ooit drie gehad. Maar ik weet het echt niet.”

Waarom ben jij trouwens de beste om Stip te leiden?
“Mijn enthousiasme. Dat heeft nu geen grenzen. Ik krijg ook van anderen veel vertrouwen.”

Heb je ook de brandende ambitie om wethouder te worden?
“Ik denk wel vooruit, voor Delft, maar minder voor mezelf. Laat ik eerst maar zetels binnenhalen en raadslid zijn.”

Nog stunts in gedachten om in maart heel Delft achter je te krijgen?
“Zeker! We hebben een leuk campagneteam en dat komt met een paar knallers. Meer kan ik niet zeggen.”

TU Delft PhD researcher Kristina Djanashvili has developed a substance that enables doctors to get better MRI scans of tumors. On 13 January, Djanashvili was awarded a doctorate by TU Delft for her work in this field. The medical profession’s ability to trace and visualize tumors is increasing all the time. Detection and imaging techniques have improved enormously in recent years. One of the techniques that have advanced enormously is MRI. Patients undergoing MRI scans are often injected with a ‘contrast agent’, which makes it easier to distinguish tumors from surrounding tissues. The quality of the resulting scan depends partly on the ability of this agent to ‘search out’ the tumor and induce contrast. Djanashvili developed a new contrast agent with enhanced tumor affinity and contrast induction characteristics. In principle, this means that cancers can be detected sooner and more accurately visualized. The new agent is a compound incorporating a lanthanide chelate and a phenylboronate group substance.