Sterkere rol universiteit in innovatie

Nederland heeft prima onderzoek, maar het maatschappelijk rendement ervan is te laag.Universiteiten moeten daarom meer doen aan kennisoverdracht, vindt het kabinet-Balkenende.

Het kabinet zal universiteiten aanzetten tot uitwisseling met bedrijven, tot actiever octrooibeleid en tot steun aan technostarters. Maar al die kennisoverdracht is niet genoeg: ook de ontwikkeling van nieuwe kennis moet meer op toepassing gericht worden. Met dat doel willen de bewindslieden zelfs de universitaire onderzoeksfinanciering aanpassen.

De verdeling van het geld moet meer gaan afhangen van bewezen kwaliteit. Daaronder verstaan Van der Hoeven en Heinsbroek volgens de begrotingsstukken ook ’toepasbaarheid’. Op die manier wordt de periodieke beoordeling van universitair onderzoek een minder vrijblijvende operatie dan nu. Eerst gaan de bewindslieden hierover met de Vsnu praten. En die discussie kon wel eens een tijd gaan duren.

Bij het octrooibeleid wordt de discussie minder moeilijk. Het kabinet toont zich gevoelig voor de klacht dat de Europese octrooienregelingen, vergeleken met de VS, duur (het vijfvoudige!) en bureaucratisch zijn. De bewindslieden willen zich in EU-verband inspannen om de vastgelopen discussie over een efficiënt Europees ‘gemeenschapsoctrooi’ vlot te trekken. (FS/HOP)

Universiteiten moeten daarom meer doen aan kennisoverdracht, vindt het kabinet-Balkenende. Economieminister Heinsbroek wil van Nederland een concurrerende kenniseconomie maken. Volgens Heinsbroek en zijn onderwijscollega Van der Hoeven kan dat door het bestaande onderzoeksgeld ‘beter te benutten’.