Steeds vaker onbetaald op stage

Twintig procent van de stagiairs krijgt geen stagevergoeding, blijkt uit de Nationale Stagemonitor 2014. Een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, toen tien procent het zonder vergoeding moest zien te redden.

Hierdoor is de gemiddelde stagevergoeding gedaald. Studenten krijgen nu zo’n 265 euro per maand, twintig euro minder dan vorig jaar. Ict-studenten zijn met een vergoeding van 343 euro het best af, terwijl studenten van gezondheidszorgopleidingen 129 euro krijgen.

Ook de regio lijkt uit te maken. In Noord-Holland krijgen studenten het meeste: daar betalen werkgevers gemiddeld 290 euro per maand, terwijl Groningse stagiairs maandelijks 191 euro op hun rekening gestort krijgen.

Stagebemiddelaar Studentenbureau maakt de stagemonitor jaarlijks in samenwerking met de Erasmus Universiteit. Dit jaar zijn bijna tweeduizend studenten en tweehonderd bedrijven ondervraagd. De rest van de resultaten wordt de komende weken gepubliceerd.