Steeds meer tweede instroom

Eén op de zes Nederlandse masteropleidingen heeft inmiddels een ‘tweede instroommoment’. Dan hoeven bachelors niet per se op 1 september aan hun opleiding te beginnen. Ze zijn ook per 1 februari welkom.

Dat meldt de website studiekeuze123.nl, waarop informatie voor studiekiezers in kaart wordt gebracht. Van de 1211 masteropleidingen bieden er 239 deze mogelijkheid.

Dit is vooral van belang voor studenten die hun bachelordiploma op zak moeten hebben voordat ze aan de master van hun keuze kunnen beginnen, bijvoorbeeld als ze overstappen van de ene naar de andere universiteit.

Er zijn bovendien instellingen die de ‘zachte knip’ hebben afgeschaft, waar alle studenten hun bachelor moeten hebben afgerond voordat ze verder mogen. Het tweede instroommoment kan een half jaar studievertraging schelen.

Op de studiekeuzewebsite staat welke masteropleidingen een tweede instroommoment bieden. De TU Delft komt vier keer op de lijst voor, met de IO-masters integrated product design en strategic product design, met de EWI-master electrical engineering en de TNW-opleiding applied physics.

Op een ander deel van de site staat welke masteropleidingen aansluiten op de gevolgde bacheloropleiding. Het is een beetje omslachtig, erkent de redactie, maar die twee gedeeltes baseren zich op twee verschillende databases die nog niet zijn samengevoegd.