Wetenschap

Steeds meer concurrentie om Europese onderzoeks beurzen

Slechts één op de twaalf aanvragers van een advanced grant bij de Europese Onderzoeksraad was in 2020 succesvol. Maar Nederland scoort met 17 van de 209 beurzen opnieuw goed.

(Foto: Randy Fath/Unsplash)

Voorzitter Jean-Pierre Bourguignon van de Europese Onderzoeksraad maakt zich zorgen. Van de 2.678 wetenschappers die een aanvraag deden konden er dit keer maar 209 worden blijgemaakt met een onderzoekbeurs die kan oplopen tot 2,5 miljoen euro.

Slaagkans omlaag
Daarmee zakt de slaagkans van 10,8 procent in 2018 en krap 10 procent in 2019 naar 8 procent nu. “Veel uitstekende onderzoekers met vernieuwende ideeën voldeden aan de norm, maar werden niet gefinancierd”, schrijft Bourguignon. Hij hoopt dat hun beursaanvragen alsnog zullen worden gehonoreerd door nationale wetenschapsfinanciers.

Met 17 toekenningen doet Nederland het als vanouds goed. Het moet alleen grote landen als het Verenigd Koninkrijk (51 beurzen), Duitsland (40) en Frankrijk (22) voor laten gaan. Opmerkelijk is de comeback van het VK, dat in 2019 maar 34 beurzen bemachtigde. Dat werd toen in verband gebracht met de Brexit. Waarschijnlijk doet het Verenigd Koninkrijk dit jaar weer mee met het Europese beurzenprogramma.

Leiden
Van de Nederlandse onderzoeksinstellingen is de Universiteit Leiden het succesvolst met maar liefst vijf toekenningen. De universiteiten
Eindhoven en Utrecht ontvangen ieder twee beurzen. Dat geldt ook voor de TU Delft, waar onderzoekers Bart de Schutter (Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen) en Piet van Mieghem (Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica) een beurs ontvingen.

HOP, Hein Cuppen

HOP Hoger Onderwijs Persbureau