Start promotiecampagne voor eerstejaars beurzen

Excellente VWO-ers en HTO-ers kunnen meedingen in het beurzenprogramma voor eerstejaars studenten van de TU Delft. ,,De TU wil een topuniversiteit zijn en dat betekent dat het college van bestuur Nederlands meest getalenteerde VWO-ers en HTO-ers graag in Delft ziet studeren,” aldus drs.

De TU heeft verschillende methodes om talentvolle jongeren te werven. Het beurzenprogramma voor eerstejaars propedeuse studenten is een onderdeel hiervan. De TU verstrekt maximaal 250 beurzen en die zijn onderverdeeld in drie categorieën: beurzen voor urgente en de overige opleidingen en Sterbeurzen. Waanders: ,,Aan bepaalde ingenieurs heeft de arbeidsmarkt grote behoefte en de opleidingen hiervoor heeft de TU aangewezen als urgent. Dit zijn: Civiele techniek, elektrotechniek, technische informatica, werktuigbouwkunde, scheikundige technologie/bioprocestechnologie, en life science & technology.”

Studievorderingen

Voor een beurs voor een urgente opleiding zijn de criteria voor VWO-ers: eindcijfer voor Nederlands en Engels moet minimaal een zeven zijn en voor wiskunde B en natuurkunde minimaal een acht. Studenten met een HTO-propedeuse moeten gemiddeld een 7,5 behalen.

Bij de beurs voor de overige opleidingen moeten de HTO-ers gemiddeld een acht hebben voor alle vakken en moeten de VWO-ers minimaal een acht behalen voor zowel Engels en Nederlands als wiskunde en natuurkunde.

Binnendijk: ,,De criteria voor de talen verrassen mensen soms. Bij de TU zijn wij echter geïnteresseerd in breed getalenteerde studenten die meer in huis hebben dan alleen affiniteit met wis- en natuurkunde. Om die reden moeten de eerstejaars die een beurs aanvragen eveneens, naast het inleveren van de cijferlijst, een motivatie schrijven waarin zij hun keuze voor de gekozen opleiding en de TU Delft toelichten.”

Volgens Waanders dient het schrijven van deze motivering ook een tweede doel: ,,Jongeren staan even serieus en bewust stil bij hun studiekeuze. Wij hopen dat dit voorkomt dat ze van de ene naar de andere studierichting switchen.”

De eerstejaars die aan alle criteria voldoen, hebben recht op een beurs van vijfduizend gulden. Het eerste voorschot % drieduizend gulden – krijgen ze in december uitgekeerd en het resterende bedrag nadat ze driekwart van de propedeuse-studiepunten hebben behaald. Binnendijk: ,,Als je jongeren ineens zo’n groot bedrag in handen geeft, breng je hen wellicht in verleiding om het op een verkeerde manier te besteden.” Daarnaast biedt het gedoseerd uitkeren volgens Waanders en Binnendijk de mogelijkheid om de studievorderingen van deze eerstejaars goed te volgen en daarbij op gepaste wijze te belonen. Waanders: ,,Overigens worden niet alleen hun studievorderingen gevolgd maar die van alle eerstejaars.”

Geen versoepeling

Voor de Sterbeurzen liggen de eisen hoger. Van de VWO-ers wordt voor Nederlands en Engels een acht verlangd en voor wis- en natuurkunde een negen. De HTO-ers moeten een gemiddeld voor al hun vakken een 8,5 behalen. Daarnaast moeten zij allemaal binnen één jaar hun propedeuse halen om voor het totale bedrag van tienduizendgulden in aanmerking te komen. Waanders: ,,Voor de eerste vijfduizend gulden is de procedure hetzelfde als bij de andere beurzen. De laatste vijfduizend gulden krijgen ze aan het begin van het tweede jaar en dat geld moet % in overleg met de studieadviseur % besteed worden aan studiefaciliteiten.”

,,Ondanks deze hoge eisen waren het afgelopen jaar alle Sterbeurzen vergeven terwijl dat niet het geval was bij de reguliere beurzen. Dat komt doordat wij ons zeer streng opstellen en de beurzen niet uitkeren als er geen studenten zijn die aan alle eisen voldoen. Bijstellen van de criteria doen wij beslist niet. Talent haal je niet binnen door de drempel te verlagen. Wel gaan wij de promotie voor dit beurzenprogramma uitbreiden want wij willen evenmin dat talentvolle jongeren de TU Delft over het hoofd zien.”

,,De TU wil een topuniversiteit zijn en dat betekent dat het college van bestuur Nederlands meest getalenteerde VWO-ers en HTO-ers graag in Delft ziet studeren,” aldus drs. Mark Waanders en drs. Maarten Binnendijk. De eerste is beleidsmedewerker van de stafeenheid Onderwijs, Onderzoek en Studentenbeleid, de laatste heeft Studie- en Publieksvoorlichting bij de Communicatie & Marketing Groep als taak.

Studievorderingen

Geen versoepeling