Stage bij Thomas Cook na twee dagen voorbij

Hij werkte er twee dagen toen reisorganisatie Thomas Cook failliet ging. Nu zoekt masterstudent Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek Brent Kool een nieuwe stage.

Brent Kool was koud binnen toen zijn stageperiode bij Thomas Cook na twee dagen abrupt ten einde kwam. (Foto: Brent Kool)

CV

Brent Kool (24) is masterstudent aerospace engineering – control & stimulation. Tijdens zijn studie was hij onder andere actief als secretaris bij studievereniging VSV “Leonardo da Vinci” en werkte hij als student-assistent voor het Mentor Alumni Programma.

Door het faillissement van reisorganisatie Thomas Cook staan tienduizenden medewerkers van het bedrijf op straat. Onder hen de Delftse masterstudent Brent Kool. Hij was koud binnen toen zijn stageperiode na twee dagen abrupt ten einde kwam.

Wat een vervelende situatie. Was je hierop voorbereid?
“Niet echt. Voordat mijn stageperiode begon, heeft mijn supervisor de situatie uitgelegd. Ik wist dat Thomas Cook het financieel moeilijk had, maar ook dat er investeerders waren die het bedrijf konden helpen. Ik verwachtte niet dat zo’n groot bedrijf zou omvallen. In de twee dagen dat ik er was, werden er zelfs nog planningen gemaakt voor 2021. Op vrijdag 20 september hoorden we dat het mogelijk fout zou gaan. In de nacht van zondag op maandag stuurde mijn supervisor een bericht dat Thomas Cook faillissement had aangevraagd.”

Wat was jouw eerste reactie op het nieuws?
“Mijn eerste gedachten waren vooral bij mijn collega’s. Voor mij persoonlijk valt de schade mee. Het kost me hooguit een paar maanden extra studeren en de kosten voor kamer en vluchten. Voor mijn collega’s is het veel erger. Sommige van hen werkten al meer dan twintig jaar bij het bedrijf. Dat raakt me, want ook al werkte ik er pas twee dagen, ik werd door iedereen warm ontvangen. Ik hoop dat ze er snel weer bovenop komen.”

‘Ik wil ervaring opdoen in het buitenland’

Hoe kwam je als student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek bij Thomas Cook terecht?
“Diederik-Jan Bos, een LR-alumnus en werkzaam bij Thomas Cook Airlines, deed een oproep via het stagebureau van de faculteit. Ik wilde graag werkervaring opdoen in het buitenland en solliciteerde direct. Midden augustus hoorde ik dat ik was aangenomen en in september mocht beginnen.”

Wat zou je bij Thomas Cook gaan doen?
“Ik zou helpen bij de crew pairing, een proces waarbij je werktijden van personeel en vluchten aan elkaar koppelt. Vervolgens rooster je personeel in op deze tijden. Hierdoor ontstaat meer flexibiliteit en kan je beter rekening houden met de wensen van het vliegend personeel. Het bedrijf had hiervoor speciaal een nieuw software pakket gekocht. Ik mocht helpen bij het optimaliseren en uitbreiden van deze software zodat de crew pairing efficiënter zou verlopen. Ook zou ik betrokken worden bij verdere automatisering van het proces.”

Wat ga je nu doen?
“Op korte termijn probeer ik in Manchester, waar mijn standplaats was, een nieuwe stage te vinden. Anders pak ik mijn spullen, verhuis ik terug naar Delft en begin ik opnieuw met mijn zoektocht naar een stageplek.”

Wat voor stage zoek je?
“Ik wil vooral ervaring opdoen in het buitenland. Ik zoek een uitdagende opdracht met verantwoordelijkheid in operations, logistiek, optimalisatie of datawetenschap. Bij voorkeur doe ik dat in de luchtvaart- en ruimtevaartsector.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl