Stadshart Delft klopt voor Stip

Studentenpartij Stip behoort tot de winnaars van de gemeenteraadsverkiezingen, maar het rood-groene college waarvan de partij deel uitmaakte, is verleden tijd.

br />
Ook in Delft heeft Leefbaar Delft de politieke verhoudingen op zijn kop gezet. Deze partij komt van niets op zes (van de 37) zetels. Opvallend is dat de partij de slechtste resultaten behaalde in de binnenstad. Laat Stip nu juist daar pieken, met zeventien procent.

Stip haalde 3698 stemmen en komt met drie mensen in de gemeenteraad: fractievoorzitter Jan Pedro Vis (technische bestuurskunde), Jonathan Vondeling (maritieme techniek) en Dirk Meuleman (bestuurskunde). In september draagt Vis het estafettestokje over aan een nieuwe fractievoorzitter.

Grootste verliezers zijn collegepartijen PvdA en D66. De sociaal-democraten gaan van tien naar zeven zetels, D66 houdt er van de drie zetels nog maar ééntje over.

Ook de SP wordt een solo-act in de Delftse gemeenteraad. Maar voor een ‘actiepartij’ is dat niet zo erg, laat politieke nieuwkomer Behnam Taebi (student TBM) weten.

Machtild de Jong (CDA) is de enige TU-medewerker die een plaatsje in de raad wist te veroveren. Haar partij bleef gelijk op zes zetels. Ook collegepartij GroenLinks (vier zetels) hoefde niets in te leveren.