Stad van de toekomst

Architectuur speelt een hoofdrol in ‘Paradiso, stad van de toekomst’ in het sportcentrum. Studenten van de TU Delft en de Design Academy in Eindhoven ontwierpen het decor van de voorstelling die bezoekers een ‘utopische ervaring’ wil bieden.

In een zaaltje van het sportcentrum staat een groot, wit, opblaasbaar kussen: het Huis van de Liefde. Vier studenten bouwkunde naaiden de stof voor deze cocon: een liefdevolle plek, afgesloten van de buitenwereld zoals in de baarmoeder. Wie naar binnen wil dient door een nauwe spleet te stappen, wat door de overdruk in het kussen nog niet eens zo gemakkelijk is.

In totaal vier decorontwerpen werden na een workshop van studievereniging Stylos uitverkoren door een jury van theaterprofessionals en Winy Maas (architectenbureau MVRDV). De decors maken deel uit van de voorstelling ‘Paradiso, stad van de toekomst’ die bezoekers een utopische ervaring wil bieden: gevoelens van vrijheid, liefde, kracht en schoonheid.

Benjamin Groothuyse is een van ontwerpers van het Huis van de Kracht, een hufterproof kartonnen kader met een wand van elastiek. “Zonder kracht is elastiek vormloos. Pas als je er kracht op uitoefent ervaar je de rubberen banden als een wand”, licht Groothuyse toe. “Voor karton geldt iets soortgelijks. Het materiaal lijkt slap en vormloos maar is eigenlijk heel sterk: het dak van dit kartonnen object overspant tien meter.”

De studenten bouwkunde werken al vijf maanden aan hun ontwerp. Het karton werd doorgerekend op sterkte, de rubberen banden lieten zij speciaal vervaardigen door een fabrikant van fietsbanden. Bovendien stelde de overheid nog een paar eisen: karton mag dan sterk zijn, het is ook brandbaar. “We zijn nu al dagen bezig om met rollertjes het karton te impregneren”, verzucht Groothuyse. “Een enorme klus en mooier wordt het karton er ook niet van.”

Naast het Huis van de Kracht leggen Luuk Verheul, Jurriaan Calis en Arthur de Mul de laatste hand aan het Huis van de Vrijheid: een kubus van semi-transparante kunststof met verschuifbare binnenwanden. “Ultieme vrijheid is wanneer er helemaal geen grenzen zijn, maar dan heb je ook geen ruimte gemaakt”, licht De Mul toe. “Wij hebben vrijheid opgevat als een gebouw met grenzen die niet vaststaan. In dit ontwerp sta je het ene moment midden in de ruimte, een paar seconden later verschuift een van de binnenwanden en sta je zonder zelf te bewegen ineens aan de zijkant van de ruimte. Theaterbezoekers kijken zo niet naar een tweedimensionaal decor, maar staan tussen de acteurs in een driedimensionaal en bewegend decor.”

De drie hebben het duidelijk naar hun zin in het nog donkere sportzaaltje. Met een colaatje in de hand bewonderen ze de ontwerpen van collega’s, waaronder het Huis van de Schoonheid: een project van een student van de Design Academy bestaande uit een stapeling van duizend plastic waterflessen.

“Dit is zijn afstudeerproject en volgens mij wordt het heel sfeervol”, voorspelt Calis. “Het lijkt een soort kristal, maar wanneer het licht weerkaatst in de restjes water in de flessen ontstaat denk ik een heel bijzondere lichtinval.” Na de première in het sportcentrum, als onderdeel van de Mooi Weer Spelen, is de pret voor de ontwerpers nog niet voorbij. Calis: “In juli en augustus zijn onze ontwerpen nogmaals te zien: eerst tijdens het IJ-festival in Amsterdam, vervolgens tijdens theaterfestival Boulevard in Den Bosch.”

De première van ‘Paradiso, Stad van de toekomst’ is op 10 juni in Sportcentrum TU Delft (try-outs 7, 8 en 9 juni). Reserveren via Theater de Veste tel. 015-2121312.

www.tgmax.nl

(Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)