Sprookjesweek bij veel verenigingen in Nowee

De Nowee (na-ontvangstweek) staat op stapel. Volgende week presenteert een aantal Delftse studentenverenigingen zich aan nieuwe belangstellenden. Het halfbroertje van de Owee is kleiner van opzet: alleen Jansbrug, de DSB, De Bolk, de Delftsche Zwervers, Nobel en de Koornbeurs doen mee.

br />
‘Sprookjes’ is het veelomvattende thema van de Nowee dit jaar. Iedere vereniging geeft daar zijn eigen invulling aan: zo kiest Jansbrug voor Sneeuwwitje, de Delftsche Studenten Bond laat de ‘groene ridder’ opdraven en de Delftsche Zwervers gaan met Roodkapje op pad. Nobel en De Koornbeurs zoeken het in Oosterse sferen.

Om elkaar niet voor de voeten te lopen is er een verdeling gemaakt in high-lights: elke vereniging heeft een avond waarop haar programma centraal staat. Daarnaast zijn er op alle sociëteiten de hele week door activiteiten: veel muziek en bands, open podium, cabaret, disco’s en vrijwel overal cocktailbars. Als noviteit is dit jaar een piekuur in het leven geroepen, wat bij de meeste verenigingen bier voor één piek betekent. De Delftsche Zwervers hebben een andere invulling van piekuur: knikkeren.

”De Nowee is een vriendschappelijke samenwerking tussen de kleine studentenverenigingen”, vertelt Bart van Kampen, voorzitter van de Nowee-commissie. Van oorsprong doen alleen de kleine verenigingen mee, hoewel Jansbrug inmiddels is uitgegroeid tot een middelgrote club. De DSB, ook geen kleintje, is dit jaar voor het eerst van de partij. ,,Als kleine verenigingen staan we samen sterk. Alle deelnemers organiseren een gedeelte: acquisitie, posters ontwerpen, publiciteit. De Nowee biedt studenten de kans om buiten de Owee om nog eens te kijken wat er op bepaalde verenigingen te doen is.”

Jansbrug geeft het meteen toe: de Nowee dient om leden te werven. Andere verenigingen zien het meer als een manier om hun imago op te vijzelen of als een gezellige feestweek. Alleen de Delftsche Zwervers bekennen dat de week niet representatief voor hen is, want zij hebben anders nooit een band. De meest in het oog springende activiteit heeft de DSB. De Bond houdt een zogenaamde stockexchange-borrel, waarbij de drankprijzen afhankelijk zijn van de vraag en het aanbod. (I.B.)