Sportzaken: zeilen, schaatsen, veldrijden en judo

Eigen boot voor ververst zeilteam, Nederlands judokampioen voorlopig op zijspoor, veldrijder in nationaal tricot en schaatser debuteert op NK in Thialf.

“Geweldig nieuws”, jubelde tweedejaars L&R-student Jeroen Janissen onlangs op Twitter, “Ik mag starten op het NK in Thialf!” Een paar dagen later beleefde het 19-jarige schaatstalent in eigen woorden ‘een mooi weekend’, met drie vijftiende plaatsen op de 500 meter, de 5 kilometer en de 1500 meter.

Of voor hem ooit het Wilhelmus zal klinken is de vraag. Het overkwam vorige week in elk geval een andere TU-student, Merijn Dam. Hij werd in Tilburg gehuldigd als Nederlands studentenkampioen veldrijden, categorie niet-licentiehouders. Natuurlijk kreeg hij het roodwitblauwe tricot om zijn schouders gehangen en daarbovenop een paar ferme zoenen van de lokale rondemiss. Op het niet al te zware parkoers, met stukjes verharde en onverharde ondergrond, een zandstrook, een klimmetje en een aantal trappen, was het zaak meteen volle bak te gaan, vertelde de coureur van WTOS. “Dat ging verrassend goed.” Halverwege de eerste van negen rondjes had de als tweede gestarte Dam zijn enige voorganger ingehaald, tijdens een stukje lopend klimmen met de fiets op de schouder. “Die jongen heb ik daarna niet meer gezien. Ik sloeg een gaatje van 15, 20 seconden, daarna heb ik geprobeerd het tempo vast te houden, dat lukte aardig. De laatste twee rondjes was het een kwestie van technisch goed blijven rijden en geen risico’s nemen.” Dam finishte met een voorsprong van ongeveer een minuut.

Voor een andere kampioen, Jim Heijman, is de toekomst ongewis. Judoka’s die in aanmerking komen voor internationale wedstrijden worden geacht voltijds te trainen op het nationale sportcentrum Papendal. Dat kan de Nederlandse titelhouder tot 81 kilo niet combineren met zijn IO-studie in Delft. “Het is allemaal erg onduidelijk en ze weten nog niet eens of ze überhaupt dit seizoen een traject richting EK onder 23 jaar opzetten. Erg vervelend, want ik weet niet wat ik als doel kan stellen en hoe het gaat met uitgezonden worden dit jaar.” Heijman hoopt op meer duidelijkheid na een gesprek met de directeur van de judobond.

Dan is de nabije toekomst voor het studentenzeilteam Delft Challenge overzichtelijker. Met een deels vernieuwde ploeg en een in oktober aangeschafte eigen boot, een Farr 30, is er een duidelijk doel gesteld: deelnemen aan de volgende editie van Sailing Arabia the Tour, in februari 2018. De nieuwe boot, waarin al volop wordt getraind, wordt op 10 maart officieel gedoopt in Scheveningen.