Sportzaken

Zelfverzekerde rugbyers, dynamische korfballers, sterke staaltjes krachtsport en afgelasting van ludieke schaatsrecordpoging.

Rugby

De champagne vloeide rijkelijk op de sportvelden van de TU. Drie speelronden voor het einde werden de rugbyers van DSR-C kampioen van de eerste klasse. Een paar honderd toeschouwers zagen de corpsstudenten met 20-8 winnen van naaste rivaal RRC, waarna er met de flessen geschud en gespoten kon worden. Vervolgens trok het gezelschap, toeschouwers incluis, naar de Bierfabriek aan de Burgwal om de titel op gepaste wijze te vieren. Komend jaar speelt DSR-C in de Ereklasse, het hoogste nationale podium.

“We hebben maar één missie: kampioen worden”, roeptoeterde de voorzitter van DSR-C aan het begin van het seizoen. Lees hier het interview dat Delta had met DSR-C clubpresident – en spelverdeler – Sief Andriopoulos.

Korfbal

Hoog van de toren blazen kunnen ze wel, die studentensportverenigingen, maar soms maken ze het ook waar. Van eenzelfde hoogmoed waren de woorden van korfbalcoach Jos Velderman van Paal Centraal na de promotie naar de tweede klasse op het veld, vorig jaar. Datzelfde kunstje zou zijn team dit seizoen ook in de zaal uithalen. Na een spannend seizoen werd de strijd om de titel en promotie beslecht op de laatste speeldag, in een rechtstreeks duel met concurrent ADO. Een voorsprong van 19-15 werd bijna verspeeld, maar gelukkig floot de scheidsrechter af bij de stand 19-18. “We’ve done it!”, jubelde Velderman die met een vaak wisselend team te kampen had. Zijn geheim? “Dynamischer spelen”, vertelde hij aan het AD.

Krachtsporten

Ook bij verschillende krachtsporten vielen in de voorbije weken Delftse successen te noteren. Karateka Bryan Lusse (nanobiologie Erasmus/TU) prolongeerde zijn Nederlandse titel in de categorie tot 75 kilogram, judoka Jim Heijman (IO) won brons tijdens de Europa Cupwedstrijd in Zürich en krachtpatser Joey Ma (engineering & policy analyses) maakte zijn debuut als senior (dat ben je vanaf 23 jaar in deze sport) op de European Classic Powerlifting Cup in Denemarken. In de klasse tot 83 kilogram viel hem een acceptabele negende plaats ten deel.

Schaatsen

Tot slot, uit de categorie teleurstellingen: Jeroen Janissen (L&R) was een van de vier schaatsers die eind maart op de Amsterdamse Jaap Edenbaan een gooi zou doen naar het baanrecord van 2.04,4 dat Ard Schenk in 1971 op de 1500 meter neerzette. Normaal gesproken een abc’tje voor een schaatser die rond de 1.50 rijdt, maar de grap was dat de heren zich zouden kleden in een outfit uit die tijd, zoals een door moeders gebreide wollen trui. Helaas bleek de ijsmachine de warmte niet aan te kunnen en werd het ludieke evenement afgelast. Volgend jaar wil de organisatie het grootser aanpakken: in het Olympisch Stadion en met veel meer deelnemers. Wordt vervolgd.