In the sportlight: Sietske Visser

Gewicht: 69 kilo
Geboortejaar: 1992
Studie: Industrieel ontwerpen
Sport: Handboogschieten (bij Frederik Hendrik in Delft en HBS de Waert in Heerhugowaard) in de (olympische) recurve-klasse.

br />
Andere sporten: kitesurfen, hardlopen

Waarom handboogschieten?

“Ik kwam ermee in aanraking tijdens een sportweek op school. Pas jaren later kwam ik erachter dat ik elke dag langs een handboogsportvereniging fietste. Daar ben ik toen lid geworden.”

Wat is je niveau?

“Nationaal. Sinds september heb ik een IT-status (Internationaal Talent) van NOC*NSF. Nu mag ik selectiewedstrijden spelen voor de World Cup in Turkije en het EK in Armenië.”

Sterke punten?

“Mentaal, ik kan goed tegen wedstrijdspanning.”

Zwakke punten?

“Weinig wedstrijdervaring, zeker internationaal.”

Blessuregevoeligheid, lichamelijke zwakheden?

“Ik heb ganglion in mijn pols. Dat is een zwakke plek in het kapsel van het gewricht. Als er te veel spanning op komt, komt er vocht achter het kapsel te zitten. Dat gaat drukken op de zenuw.”

Hoogtepunten/prijzen?

“Ik heb een keer op één punt verloren van een zesvoudige Olympische medaillewinnaar uit Italië. Verder podiumplaatsen op het NK.”

Waarom zou iemand moeten gaan handboogschieten?

“Omdat het een gave sport is. Het lijkt gemakkelijk en saai, alsof je steeds dezelfde beweging maakt. Er zit zoveel meer achter.

Ambities?

“Op internationaal niveau presteren. Het einddoel is de Olympische Spelen in Rio, in 2016.”