Sport – Delta 9

Vierdeklasser Ariston’80 draait volop mee in de strijd om de promotieplaatsen. Zaterdag rekenden de voetballers op eigen terrein simpel af met DVC (4-0).

Een dag later zette Taurus een dit seizoen ingezette traditie voort: zelf wel meer dan eenmaal scoren, maar er net eentje meer doorlaten. Dit keer werd bij lijstaanvoerder RVA Anadolu met 3-2 verloren. Geen slechte prestatie, maar punten leverde het (weer) niet op.

Over voetbal gesproken. Het was zondag tijdens de roeiklassieker Head of the River een beetje alsof het Nederlands elftal voor een laatste keer tijdens een oefenwedstrijd in eigen land een hart onder de riem kon worden gestoken door de fans, alvorens af te reizen naar een groot kampioenschap. Drukte en opwinding alom langs de acht kilometer lange kronkelroute van de Amstel tussen Amsterdam en Ouderkerk. Op hun ‘vrije dag’ liet de Holland 8 in de onlangs vastgestelde definitieve samenstelling zien wat zij in huis heeft aan kracht, technisch vermogen en onvoorwaardelijke ambitie om voor goud te gaan tijdens de Olympische Spelen in Londen. De race werd met overmacht gewonnen door de boot waarin Lagaaier Olivier Siegelaar en stuurman Peter Wiersum van Proteus voor het Delftse aandeel zorgen.

Het contingent meefietsende Proteeërs was minstens zo groot bij de race waarin de Barbara-acht, in de categorie 65+, voor de vijftigste keer meevoer. De boot zelf is ook vijftig jaar oud, weet bestuurslid Ellen Minkman. “Die is in 1961 vanuit Duitsland naar Nederland gehaald. Hij ligt helemaal boven in de loods. Eenmaal per jaar wordt hij naar beneden gehaald, wat elke keer een hels karwei is.” In de boot voeren zondag drie leden van het allereerste uur mee, onder wie Jan Uijlenbroek en stuurman Gerard van Helden.

Goede stuurkunst is ook een van de vele sterke eigenschappen waarover Priscilla Speelman beschikt. Na een korte succesvolle carrière in de Superkarts (ze werd Europees kampioen in 2011) maakt zij nu een nieuwe stap naar de Supercar-klasse. Vorige week voerde de Delftse L&R-studente op de Slovakia Ring in Slowakije drie dagen lang testritten uit voor sportautofabrikant Praga. Van de aanvankelijk vijftien testcoureurs bleef Speelman als een van de drie over. Praga, dat onder de naam Praga New Generation de autosport wil gaan veroveren, bood haar een plaats in het op te starten team aan. Om een heel seizoen, dat in april begint, te kunnen rijden in de Supercar Challenge moet nog wel het budget omhoog.

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl

“I got the bike during Introduction Week, at the bike sale in front of the Sport Centre. I know that Dutch people don’t usually make bargains but when I mentioned to the seller that I come from Taiwan, he pointed at a yellow bike and said: ‘Oh! This bike also comes from Taiwan! So if you want it I’ll give you a special discount!’ In the end I got it for 70 euros, which is a pretty good bargain for a mountain bike. Plus it’s nice to have something from home!”

There’s one thing that Yeh does find a bit annoying about his bike – the bright, yellow color: “The bikes here in the Netherlands are usually in dark or earth colors, so I felt kind of uncomfortable riding a shiny, yellow bike. Since I’m a shy guy I tried to cover some parts of the bike with black tape.”

Besides using the bike for routine shopping chores, every weekend Yeh explores the surroundings of Delft with his bike in order to relax and find his inner peace.

“It’s so convenient with the never-ending bike lanes. I can just pick a direction and go on and on. Several months ago my friends and I discovered a ‘sacred place’ in the woods and wetlands between Delft and Rotterdam, which we named ‘the magical forest’. ”

Yeh has had many wonderful memories with his bike. Last summer, he rode to Switzerland with a Taiwanese national flag flapping behind him. One night he camped in a garden of a Swiss family, having been invited by the homeowner, whom he’d stopped to ask for directions. “He offered the couch but I didn’t want to intrude, so I camped outside in the garden. In the middle of the night I heard footsteps outside my tent and some weird sounds and I got really scared. So I held a pepper spray in my hand all night. But in the morning I discovered a home-made chocolate cake with a goodbye note outside my tent!

“I really love my bike, but now we – me and the bike – are going through a separation, because I’m currently doing my graduation thesis in Leuven, Belgium. So both of us are single now,” Yeh says, laughing.