Sport – Delta 8

Met een krappe 3-2 zege op Groen Geel bleven de hockeyers van DSHC zondag voor de achtste opeenvolgende keer ongeslagen in thuiswedstrijden. De corpsclub keerde na een ongelukkige degradatie naar de tweede klasse binnen een jaar terug op eerste klasseniveau en strijdt daarop nu serieus om de posities die recht geven op promotiewedstrijden.

Het duel met Groen Geel, uit nog met 8-2 opgerold, verliep op eigen terrein nochtans vrij moeizaam. “We kwamen steeds voor, maar het lukte maar niet om een gat van twee doelpunten te slaan”, vertelt captain Steven Vis. “Het bleek moeilijk om controlerend te blijven spelen, zoals was afgesproken. Het was bij vlagen chaotisch.” Tien minuten voor tijd kreeg zijn team, in zijn ogen ‘heel ongelukkig’, de 2-2 om de oren. Maarten Groen bood kort hierna redding. Na eerder een aantal keren vergeefs te hebben aangelegd, wist hij toen het er op aan kwam wel munt te slaan uit een strafcorner: 3-2. Vis: “Normaliter moeten wij het hebben van ons technische spel en onze hoge passing-snelheid. Zondag hebben we op vechtlust gewonnen.” Hij sluit af met een Cruyffiaanse wijsheid: “Het is niet de eerste keer dat we met één doelpunt verschil winnen. Je zou kunnen zeggen dat dat ook een kwaliteit is.”

Ook de voetballers van vierdeklasser Ariston’80 maken voor de zoveelste keer kans op een plek in de play-offs. In Rijswijk verraste de studentenploeg door de pas eenmaal eerder verslagen lijstaanvoerder Semper Altius met 3-1 te kloppen. Ali Mousivand scoorde zijn zestiende competitiedoelpunt van het seizoen. “Een terechte zege”, oordeelde coach Arjan van der Meyde wiens ploeg nu tweede staat.

Op de Amsterdamse Amstel bestreden de wedstrijd- en clubroeiers elkaar tijdens de Heineken Roeivierkamp op de 2500, 250, 750 en 5000 meter. Een combinatie-acht, met onder anderen de afgevallen Olympiër Arnoud Greidanus van Proteus, behaalde in het eindklassement een fraaie tweede plaats achter de oppermachtige acht van het Amsterdamse Nereus. Bij de lichte heren derde divisie bleek Laga over de snelste acht te beschikken.

De echte toppers zaten in het Italiaanse Varese, waar middels selectiewedstrijden bepaald werd welke roeiers een definitieve plek krijgen in de Holland Acht tijdens de Olympische Spelen in Londen. Onder de vrijdagavond door technisch directeur René Mijnders bekend gemaakte uitverkorenen zit ook Lagaaier Olivier Siegelaar. Stuurman is Peter Wiersum van Proteus. Beiden maakten ook in Peking (2008) al deel uit van de ploeg.

Oude collegedictaten weggooien, opruimboxen kopen, kledingkast sorteren, terrasdates plannen… Zoveel grote plannen; je hoofd zou ervan overlopen. Natuurlijk, je kunt ze op een post-it schrijven en hopen dat je díe tenminste op een logische plek ophangt. Of je zet ze in je agenda, zodat je ze met een simpele ‘dismiss all’ weer kunt vergeten – niet urgent genoeg. Dan is het toch wel heel erg handig dat Flow bestaat, een digitale organizer die je kunt synchroniseren met anderen. Handig als je zaken delegeert. Of gezamenlijk iets probeert te regelen, zoals een afstudeerfeest voor je huisgenoot of een diner voor je jaarclub. Je deelt ze met ‘flags’ in op prioriteit, volgt de voortgang en krijgt alerts wanneer een de deadline voor een nieuw ‘to do-ding’ nadert. Ook handig: je kunt de taken zelfs mailen naar de website van het programma, en vervolgens belanden ze zo in je organizer. Oké, kan ook allemaal gewoon met Outlook, maar geef toe: met een nieuwe gadget is het toch veel leuker? Een kind kan de was doen – als je je er tenminste eindelijk eens toe zet.

En waar ga je dat dan allemaal van betalen? Nou, gewoon van je eigen geld, waar je dankzij Piggie eindelijk een realistisch inzicht in hebt. Alleen al vanwege de naam wil je deze app gebruiken, maar bovenal: hij is verschrikkelijk handig. En een tikkeltje confronterend, doordat je in één oogopslag kunt zien wat je inkomsten en wat je uitgaven zijn, én wat er gemiddeld per dag uit gaat. Au. Je deelt je uitgaven in per zelfgekozen (of liever: bewerkte) categorie (eten, bier, studieboeken, fun, persoonlijke verzorging). Eventueel kun je nog subcategorieën toevoegen als je echt inzicht wilt krijgen in wat je uitgeeft (eten = lunch, snacken óf avondeten). Je kunt zelfs foto’s toevoegen. Joost mag weten waar dat handig voor is, want de overbodige gadget die bij die afgeschreven tweehonderd euro in je categorie fun hoort, wil je natuurlijk eígenlijk het liefst zo snel mogelijk weer vergeten…