Sport – Delta 6

Big Mix Delft was de noemer waaronder floorballclub Blue Falcons zondag een zogeheten grootveldtoernooi op touw had gezet. Grootveld houdt in: vijf spelers en een goalie.

Floorball is een soort zaalijshockey, maar dan zonder ijs en met in plaats van een puck een vederlicht plastic balletje met gaten. De winst ging naar de organiserende vereniging zelf. “Tot onze eigen verrassing”, vertelt Nizette Couzy. De Delftse speelster doelde daarmee op de grote nederlaag van haar ploeg in de voorronde tegen het gelegenheidsteam NTB. Dat zestal was in de eerste ronde oppermachtig, maar wist zich desondanks niet te plaatsen voor de finale. Dat lukte de Blue Falcons wel. Tegen de Sonics uit Amersfoort was een doelpunt van Sebastian Golletz genoeg voor de Delftse studentenploeg om de beker in ontvangst te nemen.

Vreugde ook bij Proteus waar men na de hevige vorstperiode blij was met het ontdooide water voor de deur. Zaterdagochtend berichtte de clubsite dat er weer geroeid kon worden op een groot stuk van het Schiekanaal. Wel werd er gewaarschuwd voor mogelijk nog langsdrijvende ijsschotsen. Het was druk op en langs het kanaal. Aangezien het een van de weinige ijsvrije roeiwateren betrof, kwamen verenigingen uit het hele land richting Delft met hun botenwagens. IJs lijkt dus geen roet meer in het eten te kunnen gooien van de komend weekend geplande Winterwedstrijden van Proteus. Rond deze traditionele opening van het roeiseizoen zal er een nieuwe lichte acht gedoopt worden.

Het overdekte Leidse zwembad De Zijl had sowieso geen last van ijsvorming. Bij Wave waren ze anderhalve week geleden erg content met de prestaties op het aldaar gehouden NSK waar de Delftse studenten tien medailles bij elkaar zwommen. Met eenmaal goud, vijfmaal zilver en viermaal brons eindigde Wave op een mooie plek in het twaalf studentenverenigingen tellende medailleklassement. Alleen het Amsterdamse Spons (17 medailles) en het Groningse Golfbreker (14) haalden meer plakken binnen. Het enige Delftse goud kwam op naam van

Kimberley Beimin die dankzij een sterk eindschot de snelste was op de vijftig meter schoolslag.

Tot slot. Wie zich kundig wil laten voorlichten over samenwerking, teambuilding, presteren en motivatie, of gewoon Foppe de Haan eens in het echt wil zien en horen praten, kan op donderdagavond 29 maart terecht op het cultuurcentrum voor een lezing van de voormalige voetbaltrainer van onder meer SC Heerenveen en Jong Oranje. Toegang gratis.

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl

Name: Ron Noomen (assistant professor AE)
Brand: Koga Miyata-Adventure
Price: 2400 Guilders
Striking feature: Very versatile and robust

“When I got this bike in 1998, it was the Mercedes of bikes. Koga Miyata is a Dutch brand, the Adventure model a hybrid: good for both speed and durability. Since getting it, I’ve done quite a lot of cross-country cycling. I’m a cyclist who enjoys being on a bike, looking around, meeting people, rather than focusing on speed or performance. In the nice weather season, from mid-April till October, I ride my bike once a week to university from my home town of Alphen aan den Rijn. It takes me around 1.5 hours to cover the 37-km trip.
I’ve gone on quite a few cross-country trips on this bike, cycling all around the Netherlands, through Germany, Scotland, Iceland…. One of the physically most challenging cycling trips was in Cuba, due to the intense heat. Another was cycling a dirt road along one of those huge glaciers in Iceland. My bike fell over several times due to the intense wind and that fractured the frame. I expected my cycling adventure to be over, but was pleasantly surprised by the local hospitality: the bus driver who picked me up went out of his – and his passengers’ way – to take me to a repair shop to get it fixed.
During the cross-country trips, I like to pack a tent and camp out. Once I was at a camping ground in Norway and heard some teenagers returning home from a party. They spotted my unlocked bike and decided to take it for a joy-ride. I found it abandoned under a tree some 100 meters from my tent.
Cross-country cycling is fantastic; I’d recommend it to everyone. If there’s one thing I learned from these trips, it’s to not be upset if something goes wrong: parts may break, weather may spoil, but it’s no use panicking. There’s no problem that cannot be solved.”