Sport

De twee Delftse studentenroeiverenigingen zijn deze week met zes bondsroeiers ruim vertegenwoordigd op het WK in het Poolse Poznan. Op de openingsdag plaatste ‘stuurpik’ Ryan den Drijver van Laga zich met de lichte acht op overtuigende wijze voor de finalerace op 30 augustus.

Slechts heatwinnaars Verenigde Staten (2 seconden) en Italië (1 seconde) waren iets sneller. Ook de zware acht, met Lagaaier Olivier Siegelaar en stuurman Peter Wiersum van Proteus, dwong maandag een plaats af in de A-finale op zondag, door in de voorwedstrijd als tweede te finishen achter Canada. De lichte mannenvier met Proteeër Roeland Lievens aan boord startte traag, maar roeide uiteindelijk naar een tweede plaats achter Polen. Vrijdag meldt het kwartet zich bij de halve finale. De sterk vernieuwde damesacht, met onder anderen de Proteus-talenten Sytske de Groot en Chantal Achterberg, moest dankzij een derde plaats genoegen nemen met een herkansingsrace. De Groot is deze week ook actief in de damesvier zonder.
Eveneens actief op het water is Casper van Kalmthout. Maandag arriveerde de freestyle kajakker in het Zwitserse Thun waar komende week het WK wordt gehouden. De TU-student wil naar eigen zeggen ‘hoog inzetten’, maar betwijfelt of hij zijn resultaat op het vorige WK in Canada (achtste) kan verbeteren. “Een plaats in de toptien is al een hele prestatie. Het niveau is zeker hoger dan twee jaar geleden.”
De handballers van Torius zoeken komend weekend ook al het water op. De schietpartij op het dancefeest bij Hoek van Holland van afgelopen zaterdag, plus het daarop volgende onderzoek, lijkt het geplande jaarlijkse strandtoernooi op dezelfde plek niet in de weg te zitten. “Ons is verteld dat vrijdag alles is opgeruimd en dat wij ons toernooi daar gewoon mogen houden”, aldus toernooicommissaris Ole Nyhuis die ruim tweehonderd deelnemers verwacht.
Judoka Karin van Dijk moest begin juli tot haar spijt de Universiade – de internationale studentenspelen – in Belgrado aan zich voorbij laten gaan. De knieblessure die ze opliep tijdens een wereldbekerwedstrijd in Slovenië bleek na een MRI-scan een afgescheurde kruisband te zijn. De bouwkundestudente vreest een lange herstelperiode.
Voor de amateurvoetballers moet de strijd om de punten nog beginnen, maar de eerste oprispingen van voetbalhumor doken begin augustus alweer op. De studenten van Ariston’80 haalden een ludieke bekerstunt uit tijdens de voorronden om de Stad Delft Bokaal. Na afloop namen ze de trofee in de voetbaltas mee naar huis, als zelf bedachte prijs voor het winnen van de ‘derde helft’. Les voor de organiserende vereniging Full Speed: laat nooit je bestuurskamer onbeheerd en met open deuren achter, zeker niet als er studenten in de buurt zijn. De cup werd overigens op de finaledag keurig terugbezorgd. Op het veld waren de studenten minder daadkrachtig. De ploeg werd laatste in de poule.

Jaime López uit Ecuador, masterstudent bouwkunde.

Nederlanders gaan vreemd om met eten, vindt Jaime López. “Jullie brengen voedsel terug tot zijn primaire functie: voeden. Voor ons is de maaltijd aanleiding om samen te komen. Met elkaar genieten van het koken en van het eten. Eten heeft hier geen sociale functie. Jullie koken zo snel mogelijk, omdat je daarna weer wat anders moet doen. In Ecuador mixen we een heleboel producten. Werken we met echte ingrediënten in plaats van eten uit een pak.”
Daarnaast vindt hij het heel vreemd dat mensen hier op feestjes niet dansen. “Misschien houden Nederlanders daar niet van. Als je waar ik vandaan kom mannen en vrouwen bij elkaar brengt, zijn ze binnen een uur aan het dansen met elkaar. In Ecuador is er altijd muziek op feestjes. In Nederland praten en drinken ze alleen maar. Hier moet je echt naar specifieke dansfeesten als je wilt dansen. Ik probeer daar regelmatig naar toe te gaan, ben op bijna alle feesten van SoSalsa geweest.”
Jaime López zegt geen enkele buitenlandse student in Delft te kennen die kan zeggen dat hij een Nederlandse vriendin heeft. “Vrouwen blijven afstand houden, zelfs als je acht uur per dag op dezelfde kamer zit. Bij mannen gaat het iets gemakkelijker. Nederlanders zijn erg beleefd, maar je komt niet tot echte vriendschappen.”