Sport

Hun belangrijkste troef in die promotiestrijd komt uit de Verenigde Staten.

De speler Bas Alberts keerde vorige maand terug uit Canada, waar hij stage liep. In zijn eerste wedstrijd scoorde hij binnen een minuut, een week later herhaalde hij dat kunstje.

,,Volgens mij heeft hij het voetbal helemaal niet gemist”, verklaart zijn coach Jan-Dirk Kamminga. ,,Ik denk dat hij veel met de bal heeft geoefend in Canada, of hij heeft zijn conditie verbeterd met eindeloze wandelingen in de sneeuw.”

Dinsdag maakte Alberts weer het eerste doelpunt voor Tutor in het treffen met SJZ uit Zoeterwoude. Uiteindelijk won de Delftse ploeg met 5-2. Door die prestatie klommen de TU-studenten naar de derde plaats in de nacompetitie. ,,En die positie geeft recht op promotie naar de hoofdklasse”, weet Kamminga.

De spelers van DSZ Wave willen dit jaar zo hoog mogelijk eindigen in de competitie. Toch moesten ze hun goede voornemens dit weekeinde nog even uitstellen. De tegenstanders van het Haagse DSZ, een naamgenoot, verkozen hun bed boven het zwembad. De reden: een snel om zich heen grijpend griepvirus binnen de selectie. ,,Ja natuurlijk”, reageert Sander van Pelt, speler van het Delftse DSZ spottend. ,,Ze worden allemaal ziek in deze tijd van het jaar, waarin iedereen naar Oostenrijk vertrekt om te gaan skiën. Ik denk toch eerder aan een wintersportvirus.”

Atleten hebben geen tijd om op wintersport te gaan. Zaterdag en zondag was het Groningse plaatsje Zuidbroek in de ban van de Nederlandse Studentenkampioenschappen Indooratletiek. De opvallendste prestatie van een TU-student kwam op naam van Onno van der Mark. Hij legde beslag op de tweede plaats bij het hoogspringen met een sprong over 1,95 meter. De andere Delftse atleten vielen niet in de prijzen, maar hadden wel veel plezier. ,,Het is heel bijzonder, zo’n wedstrijd voor studenten”, vindt hardloper Jan Manschot die als tweede eindigde in de langzame serie van de drieduizend meter. ,,Ik kwam hier niet om te winnen. Het afsluitingsfeest, dat was voor mij vooral een belangrijk motief om mee te doen.”

Kogelstootster Eva Sacher had nog wel even het idee dat ze een medaille mee naar huis zou nemen met haar worp over 11,33 meter. Uiteindelijk haalde ze het erepodium niet, ze werd vierde.

Het eerste team van volleybalclub Punch greep donderdagavond ook net naast de winst in de thuiswedstrijd tegen GCS uit Leidschendam. Vier sets lang ging het duel gelijk op, maar in de beslissende vijfde set waren de TU-studenten kansloos (8-15).

Veel studenten zijn hun goede voornemens rond deze tijd alweer vergeten, maar de zaalvoetballers van Tutor willen nog steeds dolgraag promoveren naar de hoofdklasse. Hun belangrijkste troef in die promotiestrijd komt uit de Verenigde Staten.