Sport

Dukes, Pink Panther: niet alleen rugbyteams in dit kouwe kikkerlandje tooien zich met Engelse namen. Ook in basketballand is dit geen onbekend verschijnsel. Zo moest het Delftse Punch in het afgelopen weekeinde (weekend?) tegen de reserves spelen van Crackerjacks (from Amersfoort). Het was het derde competitieduel voor de TU-ploeg en meteen ook de derde overwinning op rij. De eindstand was 85-75, topscorer werd Remco van Dillen met 24 punten. Punch wil graag kampioen worden in de tweede klasse van het rayon.

De verengelsing van de taal rukt aan alle kanten op. Vroeger liep iedereen na schooltijd gewoon op straat te voetballen. Tegenwoordig wordt deze bezigheid ‘streetsoccer’ genoemd en als iets nieuws gepresenteerd. Over hypes gesproken. Het wordt ook niet meer op straat gespeeld maar in een hal. Net als onder meer inline hockey en city basketbal. Voor deze en andere ’trendy funsporten’ – dat zijn met Engelse termen aangeduide, van echte sporten afgeleide, mini-uitvoeringen – kunnen jeugdige liefhebbers op 19 december voor de vierde maal terecht in de RAI in Amsterdam op de Melk. De Witte Motor National Fungames (‘speciaal voor jongeren met spirit!’). Be there!, zouden wij willen zeggen. Wel opgeven voor 19 november (0900-8991118) en zorgen dat je niet ouder dan 22 jaar bent.

De inschrijving voor de oer-Hollandse Batavierenrace, een estafette van Nijmegen naar Enschede met als beloning een groot feest bij aankomst, is weer geopend. Op 29 april zullen sportiviteit en gezelligheid (goddank bestaat er voor dit begrip nog altijd geen goede Engelse term) weer samen gaan, belooft de organisatie. Ploegen van 25 lopers en begeleiding kunnen zich tot en met eind november opgeven voor dit festijn.

Darts heet in goed Nederlands pijltjesgooien, of op zijnVlaams ‘vogelenpik’. Liefhebbers kunnen vanavond terecht in het snookercentrum in de Peperstraat. Daar vindt een studentendarttoernooi plaats voor koppels en singles. Eindigen we toch weer met een Engelse term, sorry.

Britannia rules in deze aflevering van Delta Sport. Een grote delegatie van rugbyclub THOR vertoefde enige tijd in Wales, alwaar in gezamenlijkheid een van de wedstrijden om de World Cup werd bekeken. ,,Fantastisch om in een echt rugbystadion te zitten”, aldus woordvoerster Louise de Jong. Zelf speelden de Delftse studenten een aantal vriendschappelijke wedstrijden tegen plaatselijke clubs. De dames wonnen hun partijen tegen Wrexham en Bethesda met grote cijfers. De uitslagen die de heren boekten waren ongeveer van gelijke grootte, maar dan wel in het voordeel van de tegenpartij. Het niveau ligt in Wales, wat mannenrugby betreft, nu eenmaal een stukje hoger dan in Nederland. Uiteraard werd de trip als geslaagd ervaren en bovenal leerzaam. ,,Vooral de heren hebben in Wales heel wat opgestoken”, aldus de verklaring van De Jong voor de 33-13 overwinning die de mannen, terug in eigen land, behaalden in het competitieduel tegen de Pink Panthers uit Brabant. De vrouwen wonnen ook, maar dat was al een goede gewoonte. Het Leidse DIOK werd met 75-15 verslagen. Volgende week zondag kan op het sportcentrum een vrouwenploeg verwacht worden uit Keulen, die deelname aan de Nederlandse competitie voor vijftientallen verkoos boven de Duitse voor twaalftallen. Om het rugbyblokje af te sluiten: de heren van DSR-C, uitkomend in de eerste klasse, verloren in Den Bosch van the Dukes, met 28-14.