Sport

Met rond de 350 deelnemers kende Wave in het Kerkpolderbad zaterdag een geslaagde wedstrijddag van de Nederlandse studentenzwemcompetitie (NSZK).

Mo Liems (derde op de vlinderslag, tweede op de schoolslag) was voor de Delftse studentenzwemvereniging de meest succesvolle deelnemer. Door de resultaten over de gehele breedte steeg Wave in het elf verenigingen tellende algemeen klassement van de vierde naar de derde plaats.

Jarenlang voeren ze in eigen land de hegemonie in hun respectieve disciplines in een andere watersport: kajakkers Casper van Kalmthout (baliemedewerker bij de unit sport) in de categorie freestyle en Robert Bouten (werktuigbouwkunde) bij de kanoslalom. Op het anderhalve week geleden gehouden kajakfestival in Zoetermeer raakten beiden hun nationale titel kwijt. Van Kalmthout, die vijfmaal achtereen Nederlands kampioen werd, moest ditmaal zijn vroegere leermeester René Boom voor zich dulden. Bouten, sinds 2005 zesvoudig kampioen, eindigde net als in 2010 achter Bas Wesselink. Een gebrekkige communicatie leidde tot misverstanden, zo bleek na afloop. “Het was al voorbij voordat ik wist dat het begonnen was”, schrijft Bouten op zijn website. De potentiële Olympiër zag op zaterdag de finale aan voor een kwalificatie-run. “Ik voer vooral om mijn schouder te sparen – die nog altijd wat reactie geeft van een eerdere blessure – en mijn plaats in de finale zeker te stellen.” De finale-run op zondag gold als finale van de Open NK. Zelfde deelnemers, maar nu met één buitenlander erbij. Bouten voer naar eigen zeggen een matige run en eindigde opnieuw als tweede, nu achter Maarten Hermans.

Hoewel minder wild dan de wildwaterbaan in Zoetermeer, hadden afgelopen weekend de deelnemers aan het NK roeien in Amsterdam behalve van de wind zelf last van de daardoor aangewakkerde golven. Het Delftse Proteus kon zich in drie NK-titels verheugen.

Chantal Achterberg roeide in de damestwee-zonder met Claudia Belderbos (Orca) naar goud. Hetzelfde deed de gewezen Olympiaganger Arnoud Greidanus, in de lichte twee-zonder met Joris Pijs van Gyas. Het duo lag na de eerste doorkomst (500 meter) zesde, maar werkte zich gaandeweg naar de koppositie. Vanzelfsprekend was de Holland8, met stuurman Peter Wiersum (Proteus) en Lagaaier Olivier Siegelaar, het snelste in het achtenveld. De Olympische boot hoefde hiervoor alleen de ploeg van Nereus (19 seconden) voor te blijven. Omdat ook de Olympische vrouwenacht (met Chantal Achterberg en Sytske de Groot van Proteus) buiten mededinging meestreed was dit voor velen het hoogtepunt van het weekend.

Name: Bennett Cohen
Country: United States
Study: MSc Industrial Ecology

“As someone who moves from place to place, I appreciate the internet for connecting me to my friends, colleagues and family that live all over the world. I joined an online social network quite early. I was one of the first few thousand Facebook users.  For a long time, I’ve used social networking not only to keep in touch, but also to share and develop ideas with people scattered across the world. At the moment my fiancee and I are busy launching a social enterprise called Empower Generation (EG). EG will work with renewable energy technology companies and NGOs to support entrepreneurs with viable business plans to provide renewable energy services in the developing world. An example could be a local entrepreneur purchasing solar photovoltaic panels and selling cell phone/ LED lantern charges to her off-grid community.
We have relied on social media and online networking to develop the enterprise from the beginning. This past fall, we started writing a blog to share our learning process and experiences while researching the Empower Generation concept in Asia. We have posts on energy use in the Himalaya, human trafficking in Cambodia, and social enterprise in Laos. Through the crowdsourcing website indiegogo, we’re currently raising funds for our pilot project in Nepal. So far we have raised $4000 from our supporters in several countries. We aim to create a network of funders, renewable energy technology producers, experts, entrepreneurs and communities interested in sustainable development, local enterprise, gender equality and renewable energy technology. We call our growing social network the “Empower Grid”, and hope it will become a forum where all of the actors necessary to make a project successful can interact and communicate.
It’s been amazing to see what happens once you start putting out content on the web. When we posted our amateur fundraising video last month, Captains of Energy—a Boston-based strategic marketing and video production agency specializing in energy innovation—saw the video and offered to professionally reproduce it pro bono. Through this second video and increased social networking, we’re hoping to expand our grid beyond friends and friends-of-friends to find more Empower Plants, Empower Convertors, and Empower Rangers to help us make local renewable energy projects happen.
We’re Tweeting updates on Empower Generation, as well as related ideas, articles and information. Follow @empowergrid to stay tuned and watch the new video once its ready!”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?