Sponsorcontracten op maat

Bij de sponsorcontracten tussen TU Delft en de sport- en cultuurverenigingen komt meer maatwerk. De nieuwe contracten moeten gelden vanaf volgend collegejaar.

Een werkgroep finetuning zal dat voorbereiden. Dat meldt Cris van Hoogdalem (Oras) namens de studentenraad.
De studentenraad (sr) trok eind 2008 bij het college van bestuur (cvb) aan de bel over strubbelingen rond de sponsorcontracten. De clubs hadden onder meer problemen met de eisen voor het inleveren van begrotingen, het melden van cosponsors en de hoge posten aan materiële sponsoring die de unit sport & cultuur (S&C) namens de TU rekende. Ook leefden er verenigingsspecifieke problemen.

Volgens de sr van vorig jaar tekenden de verenigingen de contracten voor 2008/2009 onder druk. De verenigingen – vertegenwoordigd door het Delfts Studenten Sport Overleg – richtten zich in een rapport met hun kritiek tot de sr, die daarop het cvb benaderde. In februari 2009 spraken college van bestuur en studentenraad over deze kritiek in aanwezigheid van de directeur O&S en het hoofd S&C.

Het cvb benadrukte daarbij nog eens dat S&C het door de TU gewenste beleid uitvoert. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de verbetering van de communicatie en geregeld overleg met de DSSO. bijvoorbeeld over contractaanpassingen en -verfijningen. Volgens Van Hoogdalem is er in mei tijdens een verenigingendag gesproken tussen de sport- en cultuurverenigingen en S&C. “Er is daardoor betere communicatie en meer wederzijds vertrouwen.”

Concreet resultaat is dat een werkgroep finetuning gaat werken aan contracten op maat. In die commissie zitten een door S&C aangestelde voorzitter en oud-bestuursleden van enkele verenigingen. Er komen contracten met regels voor alle verenigingen aangevuld met verenigingsspecifieke regels. Mede door het overleg zijn voor dit jaar al betere contracten afgesloten. De sr is wel teleurgesteld dat het niet lukte al voor dit jaar maatwerk van de grond te krijgen.