Spoedig rechtszaak om uitsluiting Iraanse studenten

Iraanse studenten en promovendi gaan binnen enkele weken een rechtszaak aanspannen tegen de Nederlandse regering. Ze eisen een einde aan de omstreden regeling die academici van Iraanse afkomst uitsluit van nucleaire opleidingen en faciliteiten.

Dat zegt Benham Taebi, docent van de sectie filosofie (TBM, TU Delft) en lid van het actiecomité Iraanse Studenten. Vorige week kregen de actievoerders een korte brief waarin de regering aan haar standpunt vasthoudt. “Tenzij het kabinet alsnog op de regeling terugkomt, moeten wij juridische stappen ondernemen”, zegt Taebi.

Hij is het ‘hartgrondig eens’ met de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, die onlangs een brief aan minister Plasterk stuurde. Daarin staat dat het uitsluiten van Iraanse studenten van bepaalde vakgebieden “onverdedigbaar” is. De sanctiemaatregel zou de Nederlandse wetenschap reputatieschade opleveren.

“In de Verenigde Staten lachen ze erom”, vertelt Taebi, die vorige week als gastdocent aan het MIT heeft lesgeven. “Ik wandel daar met mijn Nederlandse paspoort gewoon een kernreactor binnen, maar in Delft mag ik dat niet. In het buitenland ben ik Nederlandser dan in Nederland; hier ben ik Iraniër.”

Taebi, die als promovendus onderzoek doet naar de ethische kanten van kernenergie en samenwerkt met kernfysici, zou ontheffing moeten aanvragen voor de Delftse kernreactor. Dat weigert hij vooralsnog. Pas als zijn onderzoek gevaar loopt, zal hij overstag gaan. In de tussentijd bezoekt hij buitenlandse reactoren en bestrijdt hij het regeringsbesluit. “Het werkt stigmatiserend en heeft niet eens effect.”

Het actiecomité stelt bovendien dat de regering het besluit helemaal niet had mogen nemen. De Tweede Kamer had erover moeten oordelen.

De regering wil met de maatregel uitvoering geven aan een VN-resolutie, die oproept tot een ‘kennisembargo’ tegen Iran. Die moet het de Iraanse machthebbers lastiger maken om een atoombom te bouwen. Volgens menigeen legt Nederland de resolutie strenger uit dan andere landen.

Dat zegt Behnam Taebi, docent van de sectie filosofie (TBM, TU Delft) en lid van het actiecomité Iraanse Studenten. Vorige week kregen de actievoerders een korte brief waarin de regering aan haar standpunt vasthoudt. “Tenzij het kabinet alsnog op de regeling terugkomt, moeten wij juridische stappen ondernemen”, zegt Taebi.