Spitsuur op de kamermarkt

Studenten die kratten tot magnetrons aanbieden om maar een kamer te krijgen, zijn spitsuur-verschijnselen. Houd je niet van files, reis dan op een ander tijdstip. Houd je niet van instemmingen, ga dan niet begin september op instemming in dat schitterende pand aan de Oude Delft.

Een onderzoekje onder 84 studenten leert dat meer dan vijftig procent van de ondervraagden liefst in het centrum wil wonen. Van deze groep zou meer dan de helft zich bij voorkeur in het gebied rond de Oude Delft, Koornmarkt, Wijnhaven en Hippolytusbuurt vestigen. De TU-wijk scoort opvallend goed, wat vrijwel volledig is te danken aan de nieuwe studentenflats aan de Balthasar van der Polweg.

Het aanbod van studentenhuizen, voor zover in het telefoonboek vermeld, loopt nogal uit de pas met deze vraag. In Delft Zuid, waar slechts elf procent van de ondervraagden het liefste zou wonen, bevindt zich een kwart van alle studentenhuizen. Dit stadsdeel is daardoor samen met het Westerkwartier/Delftse Hof hekkensluiter als de ‘kamerdruk%, de verhouding van vraag en aanbod van studentenkamers, bekeken wordt. De buurt rond de Oude Delft kent de grootste vraag naar kamers, maar ook een flink aanbod. In de rest van het centrum is deze verhouding een stuk ongunstiger, waardoor daar de ‘kamerdruk% bijna vijfmaal zo hoog is als in zuidwest Delft.

1 ‘Kamerdruk’ per wijk in Delft

(Vraag: percentage van 84 ondervraagden dat in betreffende wijk wil wonen; Aanbod: percentage van de 1258 studentenhuizen dat zich in de wijk bevindt; Kamerdruk: verhouding van vraag en aanbod)

1 ‘Kamerdruk’ per wijk in Delft