Spinvis gaat jammen met wetenschap

Muzikant Spinvis begint vrijdagavond 15 maart aan zijn cultural professorschap aan de TU met een openbare lezing. De volgende dag vertrekt hij met zijn studenten naar Hauterives in Frankrijk, waar ze zich twee dagen zullen laten inspireren door het Palais Idéal.

Dat bouwwerk is over een periode van zeventig jaar gebouwd door postbode Ferdinand Cheval (1836-1924). Op zijn dagelijkse ronde vond hij stenen langs de kant van de weg. Zonder vooropgezet plan ontstond onder zijn handen heel langzaam een bouwwerk dat onbewoonbaar is en geen functie dient. Cheval wilde er begraven worden, maar dat vonden de autoriteiten niet goed. Wikipedia spreekt van ‘één van de opmerkelijkste uitingen van naïeve architectuur’. Het Palais Idéal heeft desondanks  zoveel grandeur heeft dat het in 1969 werd uitgeroepen tot nationaal monument.

Spinvis, in het dagelijks leven Erik de Jong, was al eerder bij het Palais Idéal en maakte in 2004 een hoorspel over de postbode. In Delta 13, die op 18 maart verschijnt, vertelt hij over zijn fascinatie voor Cheval. “Zijn werk bestrijkt een heel leven. Hij ging verwoed door, dwangmatig. Dat soort mensen zijn altijd een stukje van hoe je zelf bent, maar dan zonder rem. Je leert over jezelf. Dat het proces van het maken, los van het resultaat, een gelukzalig moment is. Of je er nou succes mee hebt, of niet. Dat weten veel wetenschappers natuurlijk, maar dat wil ik de studenten bijbrengen.”

Ook vertelt hij over zijn plannen voor de masterclass en over het creëren van iets uit niets, het thema van zijn hoogleraarschap. “Ik probeer te ontwijken dat er een van te voren bedachte opdracht ontstaat. Je kunt het vergelijken met jammen in een band. Dat is een kwestie van heel goed naar elkaar luisteren, heel goed anticiperen op wat de ander doet, daar zelf iets aan toevoegen. Zo ontstaat er muziek die niemand heeft gecomponeerd, maar die wel echt is. De masterclass wordt een jam van wetenschap.”

De Jong vroeg studenten die mee wilden doen een hoorspel te maken over de toekomst van hun vakgebied. 54 studenten waagden een poging. Spinvis selecteerde er 24 samen met onder anderen de rector. Niet alleen inhoud speelde een rol, maar ook een zo breed mogelijke samenstelling van de groep.

Vrijdagavond 15 maart houdt Spinvis dus zijn intreerede, vanaf 20:00 uur in de aula. Aansluitend wordt hij geinterviewd door radio- en televisiepresentator Klaas Drupsteen. Na de excursie naar Frankrijk komen De Jong en zijn studenten zeven keer bij elkaar in besloten bijeenkomsten. Op 25 april is er een openbare vertoning van de science fiction film Sunshine, waar Spinvis bij zal zijn. Op 7 juni houdt hij zijn uittreerede. Dan laten hij en zijn studenten zien wat zij uit het niets hebben laten ontstaan.

Het volledige interview met Spinvis zal te lezen zijn in Delta 13, die op 18 maart verschijnt.

Kaarten voor de openbare bijeenkomsten zijn verkrijgbaar bij de informatiebalie in de Aula en bij personeelsvereniging Prometheus. Aanmelding kan ook via e-mail aan m.a.schrijvershof-vink@.tudelft.nl en/of via Verstegen & Stigter culturele projecten: www.verstigt.nl, of tel. 020 – 623 5451 tijdens kantooruren.