Spinozaprijs voor drie onderzoekers

De Spinozaprijs is in geld de belangrijkste prijs voor Nederlandse wetenschappers. Onderzoekfinancier NWO kent hem voor het tweede jaar toe, als eerbewijs en stimulans voor baanbrekende onderzoek. De prijs wordt toegekend aan individuen, maar is mede bedoeld om goede onderzoekgroepen de kans te geven om zich te ontwikkelen tot centra voor toponderzoek.

Drie topwetenschappers hebben van NWO een miljoenenprijs toegekend gekregen. Directeur Sawatsky van de Groningse onderzoekschool voor ‘material science’ ontvangt 4 miljoen gulden. Logica-expert Van Benthem van de universiteit van Amsterdam en regionaal econoom Nijkamp van de VU krijgen elk twee miljoen. De onderzoekers mogen het geld naar eigen inzicht besteden aan hun onderzoek.