Spinoza-winnaars gaan migraine te lijf

De drie winnaars van de Spinozapremie slaan de handen ineen en gaan samen onderzoek doen naar migraine. Dat maken ze woensdag 25 november bekend bij de uitreiking van de prijs.

In juni zeiden de drie laureaten al dat ze wilden samenwerken. Ze hebben hun plannen inmiddels nader uitgewerkt: ze ‘doneren’ alledrie één onderzoeker die de komende vier jaar aan migraine werkt. Dat kost bij elkaar ongeveer één miljoen euro.

Neuroloog Michel Ferrari is de echte deskundige op het gebied van migraine. Zijn droom is het vinden van een medicijn. Hij zal de belangrijkste hand hebben in de experimenten. De andere twee onderzoekers hebben een ‘dienende functie’, zegt biomedicus Albert van den Berg.

Van den Berg kreeg de Spinozapremie voor het analyseren van vloeistoffen in kanaaltjes ter dikte van een haar. Hij maakt minilaboratoria die op een chip passen. Zijn onderzoeker zal helpen met het meten van de stof glutamaat in hersenvocht. Het vermoeden bestaat dat die stof iets met migraine van doen heeft.

De andere winnaar, Marten Scheffer, kreeg de prijs voor zijn onderzoek naar de wiskunde van het kantelpunt. Waarom wordt een helder meertje plotseling troebel en kun je dat niet zomaar weer omkeren? De modellen die hij ontwikkelt kunnen misschien inzicht bieden in andere situaties, zoals financiële markten – maar ook in de hersenen van migrainepatiënten.

NWO is in zijn nopjes. “Drie superonderzoekers gaan met elkaar samenwerken. Daar moet wel iets moois uitkomen. Vergelijk het met Brad Pitt en Angelina Jolie die samen een kindje gaan maken.”

De Spinozapremie van 2,5 miljoen euro wordt ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Eerdere winaars waren onder anderen Ronald Plasterk, Frits van Oostrom en Robbert Dijkgraaf.

Vanwege de financiële problemen van Bouwkunde wil de faculteit aflopende tijdelijke contracten niet verlengen. Zo ook de contracten van een aantal promovendi, die gewoonlijk na een jaar een beoordeling krijgen over de voortgang van hun onderzoek.

Promovendivereniging Promood meldde onlangs dat van drie eerstejaars promovendi het contract maar met een jaar was verlengd. Twee eerstejaars promovendi hadden informeel te horen gekregen dat hun contract niet werd verlengd en twee kregen een verlenging tot februari in afwachting van een besluit over doorgang van hun onderzoek.

“Bouwkunde is iets te ongecontroleerd uit de startblokken gegaan”, zei de rector daarover. “Iedereen die bezig is met een promotie bij Bouwkunde kan die afmaken. Na een go (toestemming om door te gaan, red.), gaat geen promovendus naar huis zonder diploma.”

Sonja Cox, de enige promovendus in de ondernemingsraad, was tevreden. “Ik ben heel blij dat de universiteit inziet dat het zonde zou zijn promovendi midden in hun onderzoek weg te sturen.”

In juni zeiden de drie laureaten al dat ze wilden samenwerken. Ze hebben hun plannen inmiddels nader uitgewerkt: ze ‘doneren’ alledrie een onderzoeker die de komende vier jaar aan migraine werkt. Dat kost bij elkaar ongeveer een miljoen euro.