Spelen met water, maar dan serieus

Hoe maak je ingewikkelde ethische verhalen toegankelijk? Voor de collegereeks Water ethics ontwikkelden drie studenten een serious game om daarbij te helpen.

“In mijn studie ben ik vooral aan het rekenen. Ik heb dit college gekozen omdat ik ook de zachtere kant van de wetenschap wil leren kennen”. (Foto's: Michiel de Haan)

Voor technische wetenschappers is het belangrijk om over de ethische gevolgen van innovatie na te denken. Nieuwe innovaties kunnen immers de levens van duizenden mensen beïnvloeden. Maar hoe maak je ethische kwesties invoelbaar? Voor de collegereeks Water ethics ontwikkelden masterstudenten Floor Molenaar, Rick van Bentem en Robert Braat een serious game die daarbij kan helpen.

Het spel bestaat uit 25 speelkaarten verdeeld over vier teams. Elk team vertegenwoordigt een belangengroep in een maatschappelijke kwestie, in dit geval de waterwinning in Pakistan door de multinational Nestlé. “Bij ethische kwesties denk je al snel in goed en fout. Dit spel helpt om de belangen van verschillende groepen te begrijpen”, legt Robert Braat uit.

Zachtere kant

De collegereeks Water ethics van professor Neelke Doorn is onderdeel van een reeks nieuwe cursussen door de TBM-sectie ethiek en filosofie van de techniek. Water is onmisbaar voor het leven en brengt daarom veel ethische kwesties met zich mee. Als de industrie veel water verbruikt, komen de landbouw en de lokale bevolking al snel tekort. Voor Molenaar, Van Bentem en Braat is de cursus een bijvak. “In mijn studie ben ik vooral aan het rekenen. Ik heb dit college gekozen omdat ik ook de zachtere kant van de wetenschap wil leren kennen”, aldus van Bentem.

Het spel is toe te passen op andere ethische kwesties

Binnen de collegereeks onderzoeken en presenteren studenten in drietallen een casus. “De andere groepen hielden een presentatie en een groepsdiscussie. Wij wilden ons onderwerp interactiever presenteren, daarom hebben wij dit spel bedacht”, vertelt Braat. In hun casus zagen de studenten meerdere partijen. Nestlé pompt in Pakistan grondwater op om plastic flesjes te vullen. Hierdoor blijft er onvoldoende water over voor irrigatie in de landbouw en als drinkwater voor de lokale bevolking. In het kaartspel zijn Nestlé, de lokale bevolking en de boeren drie van de teams. Het vierde team is de Pakistaanse overheid.

Geheim speldoel

Kaarten_seriousgame.jpg

Elke team heeft een geheim speldoel en een aantal kaarten waarop acties staan. Daarmee kun je punten verdienen en punten afpakken van andere partijen. Zo kan team Nestlé besluiten om onbeperkt water op te pompen. Dit levert extra punten op, maar gaat ten kosten van de lokale bevolking en de boeren. De uitdaging voor Nestlé is dat deze partijen niet al hun punten mogen verliezen, want dat geeft het bedrijf een slecht imago. Een spelleider leidt het spel en houdt de puntentelling bij. Per ronde mag elk team één kaart spelen.

“Toen we het spel tijdens college speelden, konden de teams ervaren voor welke uitdagingen de partijen in het echt staan,” vertelt Braat. “De lokale bevolking en de boeren kunnen in het begin niet zoveel doen terwijl Nestlé juist sterk staat.” Volgens de drie studenten is het spel zeker toe te passen op andere ethische kwesties. Ook zouden docenten het kunnen gebruiken om colleges interactiever te maken. Professor Neelke Doorn onderschrijft dit. “De studenten hebben op een creatieve manier een complex onderwerp inzichtelijk gemaakt,” vindt ze.

Meer informatie over de collegereeks Water ethics vind je hier.

Michiel de Haan / Freelance redacteur