Speeddaten voor een betere band

Studenten, maatschappelijke organisaties en inwoners van Delft kunnen woensdagavond 6 december met elkaar speeddaten. “We willen de kickstart zijn van een betere samenwerking”, zegt studente Anniek Wiltink.

Anniek Wiltink van het Delftsch Studenten Corps: “Het lijkt ons geslaagd als twee partijen elkaar vinden en iets voor elkaar kunnen betekenen.“ (Foto: Connie van Uffelen)

Vanwaar dit initiatief van studentenvakbond VSSD, de lustrumcommissie van het Delftsch Studenten Corps en TOPDelft?

“Afgelopen zomer was er een avond bij TOPDelft over het convenant tussen de gemeente en de TU. Zij willen meer voor elkaar kunnen betekenen. Als lustrumcommissie van het Delftsch Studenten Corps zijn wij daar ook mee bezig. Ons lustrum staat altijd in het teken van verbinding. Verbinding tussen leden, reünisten en de stad Delft. Er zijn veel studenteninitiatieven, maar het is moeilijk om Delftse inwoners te bereiken. Andersom spreekt TOPDelft veel maatschappelijke organisaties die het moeilijk vinden om studenten te bereiken voor bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Toen bedachten we een avond om die partijen bij elkaar te zetten en te laten speeddaten.”

Wat staat ons te wachten op woensdagavond?

“Er zijn ongeveer vijf rondes van tien minuten speeddaten. Daarbij staan drie partijen rond de tafel: studenteninitiatieven, maatschappelijke organisaties en geïnteresseerde inwoners. Ze kunnen in een paar minuten vertellen wie ze zijn en wat ze doen. Aan het eind gaan we in gesprek met mensen achter de projecten Betere Buren TU Delft en studentenvrijwilligerswerkDelft.nl. Dat laatste is een initiatief van de VeRa (Verenigingsraad, red.) die er een soort marktplaats van wil maken voor vrijwilligerswerk. We willen dat er een debat komt en hebben daarvoor stellingen voorbereid. Als het spontaan losbarst, is dat ook prima.”

Welke studenteninitiatieven komen zoal aan bod?

“Een initiatief heet Stukie en wil graag basisschoolleerlingen begeleiden. Zij zoeken naar een manier om bij basisscholen te komen. De Stichting Move heeft daar een concept voor en komt woensdagavond ook. Verder zijn er goede doelen initiatieven zoals de stichting ‘Leven in Delft’ van het corps en ‘Virgiel doet’. Een ondercommissie van ‘Virgiel Doet’ is InitiaPiet. Die brengt op 5 december verkleed als Sint en Piet cadeautjes rond bij kinderen. Verder zijn er de Hartige Samaritaan en Engineers4Refugees.”

Waar lopen studenten die iets voor Delft willen doen vooral tegenaan?

“Vooral tegen het feit dat ze maar vijf jaar in Delft studeren. In je eerste jaar moet je je bindend studieadvies en liefst al je punten halen. Dan heb je hier geen tijd voor. Daarna ga je misschien wat verder om je heen kijken. Maar tegen de tijd dat je een leuk project hebt gevonden en opgezet, ga je misschien een minor doen in het buitenland of aan je master beginnen. Voor je het weet ben je al weer weg uit Delft.”

Wanneer is de avond wat jullie betreft geslaagd?

“We weten nog niet precies wat er uit gaat komen. Het lijkt ons geslaagd als twee partijen elkaar vinden en iets voor elkaar kunnen betekenen. We willen de kickstart zijn van samenwerking. Dat past mooi bij ons lustrumthema: katalyse, want een katalysator is een stof die een proces versnelt.”

Speeddate studenteninitiatieven, woensdag 6 december, 20.00 uur, Prinsenkwartier, Agathaplein 4, Delft

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl