SP wil studenten in lege kantoren

De SP in Delft wil dat de gemeente onderzoekt of leegstaande bedrijfsruimtes omgebouwd kunnen worden tot studentenwoningen. “De woningcorporatie met de meeste studentenhuizen, Duwo, heeft een tekort van 1500 studentenhuizen”, aldus SP-raadslid Benham Taebi.

Duwo laat weten geïnteresseerd te zijn in voorstellen van eigenaren van bedrijfsruimten. “We onderzoeken ook wel eens panden”, vertelt Frans van der Zon van Duwo. “Meestal loopt dat op niets uit.”

Dat heeft meerdere redenen. Zo hopen vastgoedeigenaren leegstaande kantoren op termijn weer te verhuren. In de tussentijd willen ze panden soms tijdelijk verhuren voor bewoning, maar wel tegen vastgoedprijzen. “Dat alleen al zal een kale huur opleveren die geen student wil betalen”, weet Van der Zon.

Daar komt bij dat Duwo niet wil investeren in een pand dat maar voor vijf of tien jaar kan worden verhuurd. “Ook voor de eigenaar is dat vaak een bezwaar, want we moeten er wel badkamers en keukens in bouwen.” Ook liggen veel kantoorpanden volgens Van der Zon te ver van de stad. “Al met al kunnen we vaak beter een nieuw gebouw neerzetten.” (SB)

“De woningcorporatie met de meeste studentenhuizen, Duwo, heeft een tekort van 1500 studentenhuizen”, aldus SP-raadslid Benham Taebi. “Dat, terwijl uit een monitor van Stadsgewest Haaglanden blijkt dat in Delft zeventien procent van de bestaande kantoren leegstaat. Dat is te gek voor woorden.”