Soms werkt een krijtje ook goed

Docenten vanuit het hele land komen vrijdag 2 februari naar TBM om meer te leren over communicatieve vaardigheden. Zijn al die technologische ontwikkelingen in de academische wereld wel nodig?

Zo’n honderd mensen verwacht Angeniet Kam, een van de organisatoren van de dag bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management. “Dat zijn vooral docenten communicatieve vaardigheden. Bij dit vak leren studenten hoe zij een boodschap helder kunnen overbrengen. Noem het Nederlands of Engels 3.0, want het is een combinatie van taal, kritisch denken en helder communiceren met een doelgroep.”

Een van de sprekers is Suzanne Lane van het Massachusetts Institute of Technology (MIT), die zal vertellen hoe communicatieonderwijs op haar universiteit wordt geïntegreerd in disciplinair onderwijs. Verder zijn er verschillende lezingen, workshops en discussies over communicatie.  Jeroen Lievens van de KU Leuven geeft zijn visie op technologie in het hoger onderwijs, want er kan steeds meer met virtual reality (VR), smartboards, peer reviews, mooc’s en video’s.

Krijtbord

Maar zijn al die technologische ontwikkelingen wel nodig? Servaas Storm en Miriam Blaauboer, twee genomineerden voor de Lecturer of the Year 2017, zeggen bijvoorbeeld nog het liefst met een krijtje op een bord te schrijven. “Het is erg discipline-afhankelijk wat je gebruikt”, vertelt Angeniet Kam. “Bij wiskunde kunnen ze niet zonder een krijtbord, want daar moet de student stap voor stap meegenomen worden in de redenering. De beste mix is als de uitleg van de docent en de toepassing van de stof op elkaar aansluiten en terugkomen in een college.”

VR om te leren presenteren

Volgens Kam kan virtual reality (VR) studenten ook motiveren. “We hebben een keer VR geprobeerd bij presentatie-onderwijs. Toen kregen de studenten een cardboard (kartonnen VR-bril waar je je telefoon in kunt doen-red) en een telefoon om hun presentatie te oefenen. Natuurlijk werkt dit niet zo goed als met een echt publiek, maar het was een handige tool om mee te oefenen. Ondanks dat de app niet altijd werkte, waren de studenten positief en wilden ze het vaker gebruiken.”

Het NACV (Netwerk Academische Communicatieve Vaardigheden), bestaat tien jaar. “De oprichting was in Delft, tijdens de expertmeeting die toen werd gehouden. Sindsdien zijn de bijeenkomsten op verschillende plekken door het land gehouden, zoals Nijmegen, Amsterdam en Groningen. Nu zijn we weer terug in Delft en hebben we taart.”

Aanmelden voor de meeting in Delft kan helaas niet meer. “Voor degenen die echt heel graag willen komen kunnen we wel wat regelen, die moeten even bellen naar ITAV, 015 27 83646″, aldus Kam.

Roos van Tongeren / Redacteur