‘Soms ook een week geen ongeluk’

Bij Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) gebeurt wel eens een ongelukje. Op zoek naar de eerste hulp komen mensen vaak terecht bij medewerker interne dienst Tom Edelenbos en zijn collega’s.

Vorige week botste een vrouw hard met haar fiets tegen een blinde muur in jullie fietsenkelder. Heb je nog gehoord hoe dat is afgelopen?
“Ja, ze is inmiddels uit het ziekenhuis. Haar verwondingen vielen gelukkig mee. Verleden week had ze wat bloeduitstortingen in haar gezicht en wat schaafwonden. Ze was ook enige minuten buiten bewustzijn door de harde klap.”

Dat was zeker wel schrikken?
“Jazeker. We werden geïnformeerd door mensen die gebruikmaakten van de fietsenkelder. Die komen dan direct naar ons toe omdat wij in de centrale hal zitten. We zijn als bedrijfshulpverleners direct naar beneden gegaan en hebben eerste hulp verleend. Ook hebben we 112 gebeld.”

Gebeuren bij EWI veel ongelukken?
“Niet iedere week. Soms hebben we in één week twee, drie ongevalletjes, maar we hebben ook wel eens een week waarin helemaal niets gebeurt. Mensen kunnen vallen op het voorterrein, maar het gebeurt ook wel eens dat iemand op een etage van een trapje afkukelt. Dan heb je huis-, tuin- en keukenwondjes. Bellen ze bij ons aan voor een pleistertje.”

EWI staat bekend om de harde windvlagen rond het gebouw.
“Ja, als er extreem veel wind staat, worden wij als bedrijfshulpverleners al vooraf door onze coördinator ingeseind. Wij houden daar rekening mee. Heel lullig gezegd zitten wij dan al klaar als mensen door de wind omver worden geblazen.”

Als het KNMI voorspelt dat het windkracht 9 wordt bijvoorbeeld?“Ja, wij staan dan standby met onze portofoons aan. Dan krijgen wij bijvoorbeeld te horen dat er twee aankomen met wie het niet goed gaat. Je weet dat je op zulke dagen meer kans hebt op mensen met verwondingen.”

Wat kunnen jullie in zulke gevallen doen?
“Aan die storm zelf kunnen we niks doen, maar we kunnen wel iets aan verwondinkjes doen. En we kunnen mensen preventief voorbereiden. Dan zeggen we: joh, je weet dat het windkracht 9 is, ga nu niet met je fiets die hoek om, want dan heb je grote kans dat je na drie meter omver ligt. Studenten fietsen soms van faculteit naar faculteit en juist nieuwe studenten weten niet dat het hier zo waait. Bij windkracht 9 is het hier bij wijze van spreken windkracht 12.”

Wat is je normale taak?
“We zijn bij deze afdeling met zijn vijven en lossen bijvoorbeeld technische storingen op, hangen van die witte schrijfborden op en doen nog meer van dat soort klusjes. De gewone hand- en spandiensten.”

Heb je zelf wel eens een ongelukje gehad?“Nee. Ja… We hebben allemaal natuurlijk wel eens dat je bij het klussen uitschiet met je schroevendraaier. Dan plak je zelf een pleistertje. Even afkloppen.”