Solar Team houdt Lisanne uit haar slaap

TBM-masterstudent Lisanne de Rooij racete twee jaar geleden door Australië. Nu volgt ze het Vattenfall Solar Team via livestream ’s nachts tot ver in de ochtend.

Het Vattenfall Solar Team van de TU Delft zit middenin de Bridgestone World Solar Challenge die momenteel in Australië wordt verreden. De race leidt van Darwin naar Adelaide over 3.000 kilometer door de Australische binnenlanden. Per dag rijden de teams zo’n 700 kilometer. Na drie dagen ligt de Delftse equipe nog enkele minuten achter op team Red E van de Universiteit Twente. Lisanne de Rooij (25), masterstudent bij TBM, weet als weinig anderen hoe spannend dat is.

Jij reed die race twee jaar geleden. Je collega’s zitten er nu middenin. Hoe volg je dat?

“Ik volg de race via een livestream op Youtube of Facebook. Daarin zie je de NunaX rijden en hoor je het geluid van de wind erbij. Er gebeurt niet veel, maar je ziet dat ze andere teams inhalen. Omdat de race om half één ’s nachts Nederlandse tijd begint en pas om half tien Nederlandse tijd eindigt, slaap ik bijzonder weinig de laatste dagen.

Voor je gevoel rijd je weer mee?

“Ja, en dat is echt … ongelofelijk.”

Staan ze er beter voor dan twee jaar geleden?

“Ze rijden dit jaar harder dan wij twee jaar geleden. De auto gaat nu sneller, maar wij stonden toen wel eerste. Qua positie in de race waren wij beter, al waren we een stuk minder ver aan het einde van dag drie. Het team moet nog zo’n duizend kilometer naar Adelaide. Ik denk dat vandaag, woensdag, de beslissende dag wordt.”

Gisteren, dinsdag, liepen ze de achterstand in van 21 naar 2 minuten. Wil dat zeggen dat de NunaX sneller is dan de Twentse auto?

“Vandaag stond er ontzettend veel wind. Het Delftse team heeft met Tim van Leeuwen een ervaren coureur. Dit is al zijn derde editie van de race. Hij is steady hard blijven rijden, dat durfden de Twentse coureurs niet aan. De NunaX is gebouwd om te zeilen op de zijwind, dat is een groot voordeel. Dankzij de combinatie van een ervaren coureur en een goede auto, reed het Solar Team zo goed.”

Wat kan een coureur doen om zo ver mogelijk te komen op een dag?

“Concentratie is belangrijk. Het is daar heet en het is hard werken. NunaX weegt maar 130 kilo. De coureur maximaal 80 kilo. Bij elkaar is dat 210 kilo, met zijwinden van 40-50 kilometer per uur en roadtrains (lange vrachtwagencombinaties, red.) heb je daar als coureur je handen vol aan. Het is belangrijk om genoeg te drinken.”

De race is over de helft. Heb je nog een goede raad voor het team in Australië?

“Wat er ook gebeurt, blijf genieten. Want wat je doet en wat je presteert in Australië is hartstikke gaaf. Ik wens ze ontzettend veel succes en ik hoop dat de wereldbeker weer terug komt naar Delft.”

[Update woensdag 10.25 uur] Kort na de start van de vierde racedag raakte de zonnewagen van Twente van de weg. Het Delftse Solar Team is nu koploper.

Volg de laatste updates bij Vattenfall Solar Team.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl