Sol vertrekt als decaan

Prof.dr. Henk Sol legt uiterlijk 1 september zijn positie als decaan bij TBM neer. Hij wordt weer voltijds hoogleraar. Sol wil na drie jaar decanaat bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) zijn functie als hoogleraar systeemkunde weer oppakken.

Sol zegt het verstandig te vinden om een bestuurlijke functie niet langer dan ’twee keer vier of vijf jaar’ uit te oefenen. ,,Je moet oppassen dat je niet gaat zeggen: dat heb ik eerder gezien of meegemaakt”, licht hij toe. ,,Bovendien heb ik niet de wijsheid in pacht, andere mensen hebben weer een frisse kijk op de dingen.”

Al bij zijn aantreden als decaan in 2000 had Sol tegen het college van bestuur gezegd dat hij niet de hele termijn van vijf jaar zou uitzitten. De zoektocht naar zijn opvolger is inmiddels in volle gang.

Of en wanneer Sol zijn nevenfuncties neerlegt, is nog niet bekend. De hoogleraar is lid van de raad van toezicht van onderzoeksschool Trail, bestuurslid van onderzoeksinstituut OTB en lid van het college voor promoties. Ook zit hij in de redactieraad van Delft Integraal. De eerste twee functies zijn gekoppeld aan het decaanschap. ,,Het moment van overdracht daarvan hangt af van de opvolging.” (KW)

Sol wil na drie jaar decanaat bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) zijn functie als hoogleraar systeemkunde weer oppakken. Nu is hij een dag in de week deeltijdhoogleraar. De 51-jarige Sol was in totaal elf jaar decaan, met een onderbreking van twee jaar. Hij begeleidde de fusie tussen de oude faculteiten Technische Bestuurskunde en Wijsbegeerte, Techniek en Maatschappij tot TBM. ,,Het wordt nu tijd om mijn kindje aan anderen over te laten.”