‘Sociale aanpak’ van kantineprijzen

De beslissing over de verhoging van de kantineprijzen en het afschaffen van de Max-Havelaarkoffie is nog even uitgesteld. Op dringend verzoek van de universiteitsraad gaat het college van bestuur studeren op een meer ‘sociale’ aanpak.

br />
De aangekondigde prijsverhoging van gemiddeld tien procent (wat voor sommige produkten een prijsverhoging van vijftien tot twintig procent betekende), is aangehouden tot december. Het was velen binnen en buiten de u-raad opgevallen dat via die aanpak met name de ingrediënten voor het samenstellen van een simpele en gezonde lunch veel duurder waren geworden.

Het cvb gaat nu onderzoeken wat de samenstelling van een sociaal en gezond ‘basispakket’ zou kunnen zijn, en wat dat moet kosten. Luxe of ‘ongezonde’ artikelen in de kantines worden dan misschien scherper in prijs verhoogd, maar het is ook mogelijk dat de Restauratieve Dienst op een andere manier compensatie zal krijgen. Ook de Max-Havelaarkoffie en de prijs daarvan (vijftig cent per bekertje) wordt tot het basispakket gerekend.

De universiteitsraad was gisteren unaniem ongelukkig met de aanvankelijke voorstellen van de Restauratieve Dienst. ,,We moeten de studenten stimuleren een gezonde maaltijd te nuttigen”, zei het nieuwe TH-Akkoord-raadslid Higler. En zijn collega Gorissen van Demokratisch Beleid zei dat ,,de overstap op goedkopere koffie geen genade kon vinden bij de gemeenschap van de TU”. De andere woordvoerders sloten zich daar bij aan. Bovendien zei men ongelukkig te zijn dat met de prijsverhogingen al vooruit werd gelopen op de reorganisatie van het Facilitair Bedrijf, waarover de raad nog geïnformeerd moet worden

Cvb-voorzitter De Voogd, als ,,portefeillehouder koffie en bruin brood”, ging snel mee met de consensus van de raad. Hij zal ongetwijfeld benieuwd zijn hoe royaal de raad later het inkomstenverlies van het FB wil compenseren. (R.M.)

Richard Meijer

Richard Meijer