Snorkels met lintworm

In verschillende ovens staat de maaltijd al te pruttelen, maar er is nog voldoende tijd voor een korte rondleiding door het huis. Met een donker biertje in zijn hand vertelt Bob bij de voordeur vol trots over de gevel uit 1536: “Zelfs in het vliegtuig is die gevel van ons nog te bewonderen. De KLM heeft namelijk een serie borrelflesjes in gevelvorm uitgebracht, waar deze tussen zit.”

Er schuiven elf huisgenoten aan en tijdens het eten valt het vooral op dat Merijn, vijfdejaars student industrieel ontwerpen, zo veel eet. Volle borden lasagne werkt hij naar binnen. Zijn huisgenoten zeggen dat hij zijn lintworm moet voeren, maar zelf ontkent hij alles.

Bij de koffie heeft Bob voor taart gezorgd. Eén met mokka en één met advocaat. Zijn huisgenoten hebben daar wel wat voor over en zingen uit volle borst. Over de advocaattaart is Bob alleen niet zo te spreken: er zit nauwelijks alcohol in. Een ramp nadert, want tijdens het eten is bijna al het bier en de wijn opgedronken. De jarige Job biedt uitkomst: verdwijnt even en komt terug met een paar flesjes speciaal bier.

De meeste bewoners houden het voor gezien en gaan al vroeg naar bed. Wij nog niet, want als ook de speciale biertjes van Bob op zijn, heeft hij nog wel wat andere alcoholische versnaperingen. Ondertussen proberen de nog aanwezige bewoners hun pas ingestemde huisjongste Thijs ervan te overtuigen dat er echte snorkels in de gracht voor het huis leven. Thijs kijkt me verwonderd aan, maar lijkt niet onder de indruk van deze fabel. Als het echter over de Russische liefde van een huisgenoot gaat, spitst ook hij zijn oren. Er gaan wilde plannen op om Robert te Brink in te schakelen om ze met kerst weer bij elkaar te krijgen.

Ook de fles bubbeltjeswijn van Bob is binnen no time leeg. We moeten de drankvoorraad van de overige bewoners maar aanspreken, vindt hij. Als hij even later nog een vergeten fles witte wijn ergens van een balkonnetje weet te trekken, besluit ik te gaan. Al wankelend verlaat ik de voormalige brouwerij. (MvdS)

Lasagne met harde stukjes en een sappige saus

Koffie met mokka- en advocaattaart versierd met verjaardagskaarsjes

Kratje bier van Delta

Bob, zesdejaars HTS werktuigbouwkunde en huisoudste, is jarig en dat moet gevierd worden. Niet met slingers, maar met drank. Véél drank. Dat kan geen toeval zijn, want ik eet mee in het huis aan de Koornmarkt waar ooit bierbrouwerij De Handboog was gehuisvest. Mijn meegebrachte kratje Grolsch valt dan ook erg letterlijk in de smaak.

Lasagne met harde stukjes en een sappige saus

Koffie met mokka- en advocaattaart versierd met verjaardagskaarsjes