Snelste balsport op twee benen

Het gaat goed met lacrosse in Nederland en met The Barons uit Delft in het bijzonder. Het mannenteam van de vijfjarige vereniging werd begin juni landskampioen. Daarnaast levert de studentenvereniging zes internationals voor het aanstaande EK in Amsterdam.

“Ik had er een hard hoofd in”, zegt aanvaller Lex Janssen over de finale van de play-offs tegen The Amsterdam Lions. De titelhouder van de afgelopen drie seizoenen werd op een Haags voetbalveld met 8-6 verslagen en daarmee door de Delftse lacrossers onttroond als landskampioen. “In de reguliere competitie verloren we van ze, maar nu ging het zó goed.” Voor het eerst tegen Amsterdam stond zijn ploeg bijna de hele wedstrijd op voorsprong. “Meestal zijn we niet scherp in het begin. We komen altijd met 1-0 achter; ook als we met 27-3 winnen. Dat gebeurde nu niet. En we zakten tijdens het derde kwart ook niet in, zoals meestal.”

Drie jaar geleden eindigde The Delft Barons nog onderaan in de derde divisie. “Het is echt een mooie weg geweest daarna”, zegt Bram Durieux. Volgens de verdedigende middenvelder is de club enorm gegroeid in haar pas vijfjarig bestaan. “Ik zat laatst oude foto’s te bekijken. Het vrouwenteam bestond uit een clubje van zes, te weinig om wedstrijden te kunnen spelen. Nu bestaat de selectie uit twintig dames.” Afgelopen seizoen misten de vrouwen op het laatste moment promotie naar de hoogste divisie.

Het was Philip Heijkoop die als eerstejaars werktuigbouwkundestudent in Delft in 2007 The Delft Barons oprichtte. Op de internationale school in Brussel was hij in aanraking gekomen met de sport die eeuwen geleden haar oorsprong vond bij de indianen. Het is de snelste balsport op twee benen, zeggen de beoefenaren. Teams bestaan uit tien mannen of twaalf vrouwen. Met een schepnetje aan een stick proberen zij de bal te vangen en die door te zwiepen naar een medespeler om ‘m uiteindelijk in het kleine doeltje te deponeren. De bal afpakken doe je door je tegenstander op zijn stick te slaan of opzij te duwen. Snelheid komt daarbij goed van pas, maar wie sterk is laat zich lastig de bal afnemen. Lacrosse is een sport waarin een beoefenaar bij uitstek zijn fysieke voordeel kan uitspelen. Durieux: “Voor iedereen die een beetje sportief is aangelegd is het een uitdaging. Het is een stap om aan het spelletje te wennen. Sommigen hebben in een keer de klik en willen niets anders meer. Anderen houden het bij voetbal.”

Volgens Tim Wunderlich is het niveau flink gegroeid sinds de oprichting. “Drie jaar geleden zijn er een paar goede spelers met een atletische achtergrond bij gekomen.” Wunderlich doelt met name op Ingmar Bolderink. “Iemand met een sportieve achtergrond in basketbal, honkbal en wielrennen. Een pure atleet die de sport heel snel onder de knie had. Hij kan alles. Hij is een goede verdediger, vanwege zijn snelheid en sterkte. Hij kan zelfs keepen als het moet.”

Met de genoemde Janssen, Durieux, Heijkoop, Wunderlich en Bolderink zijn op Joshua Ledderhof na de Delftse internationals genoemd die op het komende EK in Amsterdam zullen uitkomen. Voor Oranje, behalve Wunderlich die voor zijn vaderland Duitsland speelt. Pikant, want het openingsduel dat op 20 juni plaatsheeft in het Olympisch stadion gaat tussen Nederland en Duitsland. Bang voor Nederland is Wunderlich niet. “Engeland is zwaarder”, zegt hij over het land dat met Duitsland wordt gezien als belangrijkste favoriet. Durieux gelooft desondanks in kansen voor Oranje. Nederland eindigde op de vorige EK, vier jaar geleden in Finland, immers als tweede. Bovendien is een zeer ervaren Amerikaanse ex-topspeler aangetrokken als coach. Overigens wordt er ook een EK voor vrouwen gehouden in de zomer. Met Michelle Hoogwout en Anne Koelewijn levert de Delftse studentenclub ook hier twee afgevaardigden aan de nationale selectie.