Snellius viert elfde lustrum met veiling

Het Landmeetkundig Gezelschap Snellius vierde vorige week haar vijfenvijftigste verjaardag. De studievereniging van de faculteit Geodesie organiseerde diverse lustrumactiviteiten, waaronder een veiling die ruim zesduizend gulden opbracht.

br />
Jalons, gloednieuwe meetlinten van 20 meter, een oude straatpot, brunsviga’s, verouderde stafkaarten en ezelsoren werden bij opbod verkocht door veilingmeester en voormalig Snellius-voorzitter Rob van ’t Zand en veilingsecretaris Ton Stam. Het kopende publiek bestond grotendeels uit studenten hun ouders, die naar de voorafgaande ouderavond waren gekomen.

Diverse instanties waaronder het kadaster van Eindhoven, Rijksdriehoeksmeting, het NMI uit Delft en de faculteit Geodesie hadden geodetische apparatuur geschonken aan Snellius. Een topstuk op de veiling was een ouderwetse theodoliet, een nog goed werkende hoekmeter van het merk Zeiss, die duizend gulden opbracht. Ook werden twee oude Friden rekenmachines geveild die destijds vervangen werden omdat ze de gebruiker bij een niet functionerende aardleiding een dodelijke elektrische schok konden bezorgen.

,,De opbrengst van de veiling gaat naar de studievereniging die haar begroting sluitend kan maken. De rest besteden we aan iets extra’s”, aldus Kirsten van Rijen, voorzitster van de Lustrum Commissie. Het ‘extra’s’ van het vorige lustrum is besteed aan een stereotoren.

Het idee van een eigen studentenvereniging voor geodeten ontstond in 1935, toen de studie Civiel Landmeten overgeplaatst werd van Wageningen naar Delft. Op 22 november 1940, vlak voor het ontslag van de Joodse hoogleraren, was het zover. Althans, dat vermoedt men. ,,De exacte oprichtingsdatum is echter onbekend, omdat in de loop van de tijd een fout in de statuten is geslopen. Daarin staat namelijk de oprichtingdatum van 29 november vermeld”, aldus Van Rijen.

,,De oprichtingsdatum staat overigens los van de oorlog”, zegt ir. G. Homan, erelid en oud-voorzitter van L.G. Snellius, die in 1940 begon met studeren. ,,Studenten gingen ondanks het oorlogsleven tot eind 1942 zo goed en zo kwaad als het ging door met de studie”, verklaart Homan de op het eerste gezicht vreemde jaar van oprichting. (M.D.)

Figuur 1 Landmeter gaat van de hand van bij Geodesie

Figuur 1 Landmeter gaat van de hand van bij Geodesie