Snelle studenten onderscheiden

Ruim zeven jaar doet de gemiddelde Delftse student over zijn studie. Niet zo vreemd, dus, dat maar een bescheiden percentage de propedeuse in één jaar binnenhaalt.

Afgelopen studiejaar lukte dat 17,5 procent, dat zijn 484 mensen. Sinds 2002 organiseert de TU een heus p-in-1-evenement om snelle studeerders te onderscheiden. Zaterdag 15 november is de laatste lichting aan de beurt.

In 2002 mochten 296 studenten hun certificaat ophalen. Sindsdien stijgt het aantal gestaag, net als het totale aantal studenten overigens. De verschillende tussen de faculteiten zijn groot. Haalde bij technische aardwetenschappen maar tien procent van de eerstejaars afgelopen studiejaar hun bacholor in één jaar, bij luchtvaart- en ruimtevaarttechniek was dat 28,1 procent. Dat laatste percentage is het hoogste van alle opleidingen.

De organisatie van het p-in-1-evenement kampte dit jaar, ondanks de bescheiden aantallen, met capaciteitsproblemen. De uitverkoren studenten mogen daarom aanstaande zaterdag maar twee mensen meenemen naar de feestelijkheden in de aula. Volgend jaar wordt de groep hoogstwaarschijnlijk in tweeën gesplitst.

,

In 2002 mochten 296 studenten hun certificaat ophalen. Sindsdien stijgt het aantal gestaag, net als het totale aantal studenten overigens. De verschillen tussen de faculteiten zijn groot. Haalde bij technische aardwetenschappen maar tien procent van de eerstejaars afgelopen studiejaar hun p in één jaar, bij luchtvaart- en ruimtevaarttechniek was dat 28,1 procent. Dat laatste percentage is het hoogste van alle opleidingen.