‘Snel duidelijkheid nodig over bezuiniging UD’

Hoe is de hoogte van de bezuiniging op de universiteitsdienst bepaald? Dat wil de onderdeelcommissie weten. De medezeggenschap wil ook snel duidelijkheid over wanneer concrete plannen naar buiten komen.

Het college van bestuur (cvb) nam deze week het besluit 6,9 miljoen euro te bezuinigen op de universiteitsdienst (ud). Dat gaat 44 arbeidsplaatsen (fte) kosten. Voor 16,2 fte dreigt mogelijk boventalligheid.

Het cvb kondigde in juli al aan dat er vijf miljoen euro bezuinigd zou moeten worden bij de ud. Dat is meer geworden, omdat de diensten eerst een tekort moeten inlopen. De onderdeelcommissie (odc) van de ud wil weten hoe dat tekort is ontstaan. Verder wil zij een onderbouwing van het bedrag van vijf miljoen euro.

Adri Sloot, secretaris van de odc: “De bezuiniging is mede ingezet omdat de diensten efficiënter moeten werken. Het is raar om daar op voorhand een bedrag aan te hangen. Ook horen we dat de TU minder geld krijgt voor promovendi, omdat wij op dat vlak minder hard groeien dan andere universiteiten. Om hoeveel geld gaat het?”

Ook wil de odc meer weten over de ‘minder beschikbare middelen’ vanuit het Rijk, waar het universiteitsbestuur over spreekt in haar besluit. De odc schreef daar in augustus ook al over in een ongevraagd advies aan Anka Mulder, de beheerder van de universiteitsdienst. “Er is nog niet bekend of en met welke omvang er bezuinigd wordt op het hoger onderwijs en ook is nog niet bekend of de bekostiging van de landelijke taak van de TU Delft Library geheel of gedeeltelijk zal komen te vervallen”, aldus de odc.

Mulder heeft nog geen antwoord gegeven op alle punten uit het ongevraagde odc-advies. Daarin vraagt de odc ook om:

• Informatie over de bezetting van de ud, inclusief vacatures en tijdelijke aanstellingen.

• Een overzicht van de inhuur van derden, mét specificering van aanstellingen die langer dan zes maanden duren.

• Een overzicht van de toelagen die per directie zijn uitgekeerd, resulterend in ‘honorering boven UFO-indeling’.

De odc is van plan zich coöperatief op te stellen. Voorzitter Stella Böger is te spreken over de open opstelling van Anka Mulder. Zij verwacht de details te krijgen die ze nodig heeft.

Böger en Sloot denken dat de deelplannen van de verschillende diensten niet te lang op zich moeten laten wachten. Woensdagochtend 20 november hebben zij een overlegvergadering met Mulder. Dan zullen ze onder andere antwoord proberen te krijgen op de vraag wanneer de deelplannen komen. Daarin staan details over wat er per dienst gaat veranderen en voor wie dat gevolgen heeft. Hoe eerder deze details naar buiten komen, hoe minder onrust, verwacht de odc.

De odc heeft adviesrecht op de deelplannen en kan ze dus niet tegenhouden. Wel gaat de odc letten op:

• Het zoveel mogelijk voorkomen van gedwongen ontslagen.

• De werkdruk bij medewerkers die achterblijven.

• Continuïteit in de bedrijfsvoering.

• Het niet te ver uitkleden van diensten als schoonmaak.

• De bezuinigingen op de faculteiten. Die mogen van de odc niet op de ud afgewenteld worden.