Smart products

,,De galerie hebben we sinds november vorig jaar, maar we verkopen pas sinds drie weken smart products. Gewoon, ter ondersteuning van de schilderijen”, aldus Jaap van Slingerland die samen met Willem van Leeuwen eigenaar is van galerie Ik’s op het Vrouw Juttenland.

br />
In de kleurige galerie staan glazen vitrines met daarin de natuurprodukten uitgestald. De zogenaamde smart products zijn natuurprodukten, die als kruid of verwerkt in pillen of in een vloeibare vorm een psycho-actieve werking hebben. ,,De mensen komen hier voor de schilderijen en om tegelijkertijd op een natuurlijke manier een kick te krijgen”, aldus Van Leeuwen. Er hangen onder andere schilderijen en reprodukties van Johan Hermsen, een Delftse schilder behorende tot de meta-realisten. Van Leeuwen: ,,De galerie is een duidelijke plek waar kan worden gediscussieerd over de natuurprodukten waarmee kan worden geëxperimenteerd. Wij weten ook niet van elke stof de uitwerking en niet van elke paddestoel de kick.”

In de winkel worden twee soorten produkten verkocht, de smart-products en de paddestoelen. De smart products werden na onderzoek door plantenkeizer R.T. Hill geïntroduceerd in de westerse beschaving; de natuurprodukten worden al eeuwen door inheemse volkeren in Afrika en Zuid-Amerika gebruikt. De werkzame stof zit in de boomschors of de wortel van bomen en planten. Van de daarvan afgeleide psycho-actieve herbs (Kava Kava: werkt euforisch, narcotisch en ontspannen; Damiana: werkt positief op het sexleven) kan thee getrokken worden of worden verwerkt in eten, bijvoorbeeld in een omelet. Van deze herbs worden ook pillen gemaakt waarin de stoffen in een meer geconcentreerde vorm voorkomen.

Van Slingerland: ,,Deze pillen, de herbal ecstacy, zijn niet schadelijk voor de hersenen, terwijl de chemische XTC dat wel is. Het is een puur natuurprodukt, terwijl de trip hetzelfde is. Natuurlijk is het zo dat je niet teveel moet gebruiken. Je moet je lichaam in de gaten houden. De meesten kopen het om het af en toe te gebruiken.”

De paddestoelen vallen onder de verzamelnaam psilocybe cubensis (een Mexicaanse paddestoel, die het best gedijt op koeiestront) en geven afhankelijk van de hoeveelheid een milde tot stevige trip. Van Slingerland: ,,De paddestoelen zijn legaal in Nederland, maar alleen als ze vers zijn. Als je ze droogt komt er een stof vrij, die een zware trip geeft. Deze gedroogde paddestoelen zijn dan ook illegaal, maar iedereen kan de verse paddestoelen thuis drogen. Gewoon door ze op de verwarming te leggen.”

Voor een stevige trip is ongeveer 30 tot 50 gram (à 25 gulden) verse paddestoel nodig, die een trip geeft van drie tot acht uur. ,,Iedereen wil natuurlijk weten wat er gebeurt als je onze produkten gebruikt, maar dat is erg afhankelijk van de staat waarin je op dat moment verkeert. Het versterkt namelijk je gevoel. Dus als je chagrijnig bent, word je niet ineens vrolijk. De paddestoelen veranderen het besef van tijd en ruimte. De werkelijkheid toont zich anders, kleuren worden helderder, geluiden mooier.”

Voor de student met problemen op studie of seksuele vlak heeft de galerie oplossingen. Zo is er No 69 Male/Female, die een seksuele stimulans geeft. De man voelt zich keizer in bed, terwijl de vrouw zich wat meer kan ontspannen. De oplossing voor studie-ontwijkend gedrag is guarana. Van deze wortel kan thee gezet worden en staat erom bekend dat het het denk- en concentratievermogen verhoogt.

Rico Zweers

Rico Zweers