‘Sluit fossiele bedrijven uit van Delftse Bedrijvendagen’

Op de Delftse Bedrijvendagen krijgen ook fossiele bedrijven als Shell en Exxonmobil een podium. Onterecht, vindt student Tom Twigt. “Hun businesscase is klimaatvernietiging.”

Student offshore engineering Tom Twigt. (Foto: Justyna Botor)

De Delftse Bedrijvendagen (DDB) houdt in februari oriëntatiedagen. Hier presenteren bedrijven zich als potentiële werkgever aan TU-studenten. Onder de vele bedrijven zijn ook spelers uit de fossiele industrie, zoals Shell, BP en ingenieursbureau McDermott.

Onterecht en in strijd met het klimaatbeleid van de TU Delft, vindt student offshore engineering Tom Twigt. De derdejaars masterstudent is betrokken bij de actiegroep End Fossil TU Delft. Samen met vrienden en leden van GroenLinks-jongerenvereniging Dwars ging Twigt in gesprek met het bestuur van DDB. Hij legt uit waarom.

Waarom is het weren van fossiele bedrijven belangrijk?
“De hele businesscase van fossiele bedrijven is klimaatvernietiging. Shell zegt: we doen aan windturbines en we hebben waterstof, maar meer dan 90 procent van hun investeringsgeld gaat naar de fossiele industrie. Ook de universiteit vindt dat we iets aan klimaatverandering moeten doen: ze heeft zelfs een klimaatbeleid. Als student of medewerker van de TU kun je dan geen onderdeel van de universiteit zijn en niks tegen klimaatverandering willen doen. Dat geldt ook voor De Delftse Bedrijvendagen.”

Wat vind je omgeving van jouw standpunt?
“Ik ken studenten die graag bij een fossiel bedrijf willen werken. En mijn VVD-huisgenoot zei: ‘het weren van bedrijven gaat in tegen de liberaal in mij.’ Op mijn studentenvereniging krijg ik wel positieve reacties. Er zijn alleen niet veel mensen die zich hier vervolgens persoonlijk voor inzetten.”

Denk je dat het weren van fossiele bedrijven op de bedrijvendagen iets uitmaakt?
“Dat verwacht ik wel. Shell zegt bijvoorbeeld nu al moeite te hebben om technisch talent te werven. Als ze ook van recruiting events geweerd worden, gaan ze hopelijk nadenken en echt duurzame dingen doen om nieuw talent te werven, zodat het niet bij greenwashing blijft.”

Hoe reageerde het bestuur van DDB op je oproep?
“We gingen allemaal open het gesprek in. DDB hield wel afstand, koos geen kant en wilde geen  statement maken of studenten sturen in hun carrièrekeuze. Terwijl ik denk: als je zegt dat Shell gewoon mag komen, dan kies je ook al een kant.”

Gaat er nu iets veranderen?
“Voor de aankomende editie wil DDB geen bedrijven weren, terwijl dat volgens mij best kan. Er waren veel meer aanmeldingen dan plekken. Je kunt prima een mailtje sturen en zeggen: je bent toch niet meer welkom en andere bedrijven wel.
Over een half jaar wil het bestuur weer in gesprek om met ons een soort beleid op te stellen. Dat vind ik wel lang duren.”

Reactie DDB
“We willen dat de bedrijvendagen een goede afspiegeling zijn van de arbeidsmarkt. We zijn er voor alle studenten. Tien procent van de afstudeerders bij technische natuurkunde vindt bijvoorbeeld een baan in de olie- en gasindustrie. Dan wil je daar ook bedrijven bij vinden.”

Binnen de afzonderlijke industrieën selecteert DDB wel op duurzaamheid en is een aantal bedrijven niet uitgenodigd. Welke bedrijven dat zijn, wil het bestuur niet zeggen.

Voor de aankomende editie zijn de contracten al rond en worden geen aanpassingen meer gedaan, bevestigt DDB. “Na afloop van het evenement houden we een enquête onder alle deelnemers. Daar gaan we de vraag ‘zijn er bedrijven die je liever niet op de bedrijvendagen ziet?’ aan toevoegen.”

De resultaten uit de enquête worden de basis voor een nieuw gesprek met Twigt. Wat het beleid wordt voor de volgende editie, bepaalt DDB daarna. Vice-rector Rob Mudde heeft beloofd met DDB in gesprek te gaan over de huidige editie. Dat gesprek volgt nog, meldt DDB.

Wetenschapsredacteur Rob van der Wal

K.S.vanderWal@tudelft.nl