Sloopwoning

Het lijkt een goede manier om de woningnood op te lossen.

De Tweede Kamer denkt daar nu ook zo over. De regering wil dat de gemeente sloopwoningen geschikt maakt voor studenten. Volgens kamerlid Ravestein willen studenten graag in die huizen wonen. Maar is dat wel zo? Wie wil er in een vervallen huis zonder verwarming en stromend water wonen? Een telefoontje naar Stichting Duwo maakt duidelijk dat het niet om zulke huizen gaat. Jan Benschop, directeur van Duwo, legt uit: ,,Het gaat bijvoorbeeld om woningen die op de slooplijst staan vanwege de aanleg van de spoortunnel in Delft of vanwege herstructurering. En die huizen zijn niet altijd slecht. We zorgen in ieder geval voor een basiskwaliteit.”

Bij de kamerwinkel in de aula staat Esther van Herk naar het kameraanbod te kijken. De derdejaars IO-studente moet lachen om de vraag of ze in een sloopwoning zou willen wonen. Wanneer ze hoort dat de woningen in ieder geval basisvoorzieningen hebben, vindt ze het idee zo gek nog niet. ,,Als eerstejaars had ik daar wel willen zitten, maar nu wil ik gewoon iets waar ik de komende vier jaar kan blijven wonen.”

Ook in Delft komt het voor. Studenten die in een kraakpand wonen, al dan niet legaal. Ook woningbouwvereniging Duwo laat studenten in gebouwen wonen die tijdelijk leegstaan of op de nominatie staan voor de sloop. Het lijkt een goede manier om de woningnood op te lossen.