‘Sloop ook Civiel’

"Sloop het gebouw van Civiele Techniek en Geowetenschappen tegelijkertijd met Bouwkunde." Dit zei prof.ir. Leo Wagemans tijdens zijn afscheidsrede afgelopen vrijdag.

De sloop van Bouwkunde ziet Wagemans als een uitgelezen kans om een groot nieuw universiteitsgebouw te maken voor de faculteiten Bouwkunde en Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG). “Er is al veel synergie tussen de faculteiten. Met een gezamenlijk gebouw wordt het voor studenten makkelijker om samen te werken. In plaats van geld te steken in een grote renovatie van CiTG kan het gebouw volgens hem beter opnieuw gebouwd worden.

“Ik heb in mijn speech nog op het laatste moment ruimte ingepland om te pleiten voor de sloop”, aldus Wagemans die zijn rede al grotendeels klaar had voordat Bouwkunde afbrandde. “Ik heb aan de rector en aan beide decanen een oproep gedaan om deze kans te benutten.”

CiTG-decaan Louis de Quelerij wil de komende tweeënhalf jaar de begane grond en de eerste verdieping van zijn faculteit grondig verbouwen. Hij heeft onlangs van het college van bestuur het groene licht gekregen voor dit zogenaamde ‘plintplan’. De passages onder het gebouw worden gesloten en bij het gebouw betrokken. Er komt een grote uitbouw aan het Mekelpark, het gebouw krijgt een groot entree, een nieuwe kantine en extra collegezalen. Tussen nu en zes jaar moeten ook de gevels vervangen worden en de meeste verdiepingen gemoderniseerd. Bij elkaar kost de renovatie zo’n 60 â 70 miljoen euro, schat De Quelerij.

Heel verbaasd over Wagemans pleidooi voor sloop was De Quelerij niet. “Het toeval wil dat ik het plan zelf ook al opperde tijdens een workshop over de verbouwingsplannen. Maar er was geen draagvlak voor. Voor nieuwbouw hebben we tweemaal zoveel geld nodig. Bovendien is het ook niet duurzaam om een gebouw dat op veel vlakken nog goed functioneert te slopen.”

Ook voor de Bouwkundebrand waren er al gesprekken tussen Bouwkunde en CiTG om een sterkere verbintenis met elkaar aan te gaan. “Twee jaar geleden hadden we het erover om tussen ons in een gebouw te maken met collegezalen en dat aan weerszijden te koppelen aan de faculteiten met loopbruggen”, aldus De Quelerij. Maar dat plan is gesneuveld wegens de hoge kosten. Met het nieuwe Bouwkundegebouw in aantocht ziet De Quelerij nieuwe kansen voor samenwerking. “Bouwkunde zou door middel van uitbouwen wat dichter bij ons kunnen komen te liggen waardoor het met loopbruggen alsnog mogelijk wordt de twee met elkaar te verbinden.”

Bouwkundedecaan Wytze Patijn lijkt het ook ‘leuk’ om een luchtbrug te maken tussen beide gebouwen. “We zouden met een ideeënprijs kunnen komen voor het ontwerp van zo’n brug”, stelt hij voor.

Maar het idee om Civiel te slopen, noemt Patijn ‘miljoenensymboliek’. “Je moet niet vanwege overeenkomsten tussen Bouwkunde en Civiele Techniek voor miljoenen extra een groot gebouw maken. Met de zestig miljoen euro die je bespaart aan renovatiekosten, kun je zo’n 25 duizend vierkante meter vloeroppervlak realiseren. Bouwkunde alleen al heeft het dubbele nodig. Bovendien zijn Bouwkunde en CiTG twee verschillende werelden. Je kunt van de hele TU wel een faculteit maken.”