Slimme vrouwen drinken meer

Hoogopgeleide vrouwen drinken meer alcohol en hebben vaker een drankprobleem dan andere vrouwen. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek aan de London School of Economics.

De kans dat een vrouw dagelijks drinkt is 86 procent hoger als ze hoogopgeleid is dan wanneer ze geen diploma heeft. Vrouwen met een hoger-onderwijsdiploma hebben bovendien 1,7 keer zo vaak een drankprobleem als lager opgeleide vrouwen.

Daar hebben de onderzoekers verschillende verklaringen voor. Zo krijgen hoogopgeleide vrouwen vaak later kinderen, hebben ze een rijker sociaal leven en werken ze vaker in een door mannen gedomineerde omgeving.

Het alcoholgebruik van vrouwen is zelfs al op de basisschool te voorspellen. Meisjes met goede of redelijke goede rapporten hebben later een twee keer zo grote kans elke dag alcohol te drinken. Bij mannen bleek het verband tussen opleidingsniveau en drinkgedrag veel minder groot.

Dat blijkt uit grootschalig onderzoek aan de London School of Economics.