Sleesporen op bibliotheekdak

Om te voorkomen dat het grasdak van de TU Delft Library de winter niet overleeft, is het vrijdag bij de eerste sneeuwval afgesloten met hekken. Dan zou er niet gesleed moeten kunnen worden. Maar hoe komen die sleesporen daar dan?

Duwo had bij de kantonrechter een zaak aangespannen tegen twee Delftse studenten die weigerden het campuscontract te tekenen. Sinds 2007 verhuurt Duwo studentenwoningen alleen nog via het campuscontract. In dat contract staat dat studenten na hun afstuderen binnen een half jaar moeten verhuizen naar een woning op de reguliere woningmarkt. In de contracten waarmee daarvoor werd gewerkt, zat een dergelijke clausule niet. Beide Delftse studenten huurden al van voor 2007 een kamer. Volgens de kantonrechter is het redelijk dat Duwo studenthuurders van voor 2007 dwingend een campuscontract aanbiedt in plaats van hun oude contract.

De kantonrechter gaf Duwo ook gelijk in een zaak van een Delftse ex-student zonder campuscontract die zijn huuropzegging niet accepteert. Volgens de rechter mag Duwo ex-studenten die nog in een studentenwoning zitten de huur opzeggen waarbij ze dan een jaar hebben om te verhuizen. Duwo beroept zich volgens de rechter terecht op ‘dringend eigen gebruik’. De student moet van de rechter uiterlijk per 1 juni verhuizen. Duwo hoeft geen vervangende woonruimte aan te bieden, noch een verhuisvergoeding te betalen.

De rechtszaken zijn onderdeel van het doorstromingsbeleid van Duwo. Reden is de kamernood. Oorzaak is de aanhoudende en deels onverwachte stijging van het aantal studenten. Duwo kan niet snel genoeg bijbouwen. In januari 2010 kondigde Duwo een verscherping van het beleid aan. Op kleine schaal werd aan zittende studenten in Delft en Amstelveen dwingend het campuscontract voorgelegd. Bij weigering zou de rechter worden ingeschakeld.De drie (ex-)studenten hebben drie maanden om eventueel in beroep te gaan tegen de uitspraak. Volgens mr. Clemens Mesker, de advocaat van de twee studenthuurders, nemen zijn cliënten waarschijnlijk eind deze week het besluit om al of niet in beroep te gaan. Mr. Rogier Scheltes, advocaat van de ex-student, moet nog in beraad met zijn cliënt. Mocht de ex-student beroep aantekenen tegen de uitspraak van de kantonrechter, dan mag hij volgens Scheltes in de woning blijven tot er een nieuwe uitspraak is. Er loopt nog een soortgelijke zaak van Duwo tegen (ex-)studenten in studentenwoningen in Amstelveen.