Slechte Owee voor Jansbrug

De nek-aan-nekrace om de meeste nieuwe leden tussen de studentenverenigingen Virgiel en het Delftsch Studenten Corps is dit jaar op een haar na gewonnen door Virgiel. Jansbrug had een slecht jaar.

Schreven zich bij Virgiel 275 ‘nullen’ in tijdens de Owee, bij het corps waren het er acht minder. Uiteindelijk kwamen er bij Virgiel 254 mensen daadwerkelijk opdagen voor de kennismakingstijd (KMT). Bij het DSC meldden zich 247 nuldejaars om mee te doen aan de kennismaking.

Beide verenigingen zeggen tevreden te zijn met het resultaat van de afgelopen Owee, ook al had het corps vorig jaar een enorme uitschieter met 329 inschrijvingen. “Volgens mij is het wel netjes verdeeld zo”, zegt Marlies Maatje van de DSC-senaat. “Dit aantal hadden we verwacht.”

Het corps is niet de enige vereniging die moet inleveren. Vooral Sint Jansbrug heeft een ‘moeilijk jaar’. De vereniging wist maar 69 inschrijvingen binnen te halen, tegen 112 vorig jaar.

Bestuurslid Jonathan Joubert heeft daar geen verklaring voor. “Daar zoeken we nog naar. We hebben niet echt geïntegreerd met de nullen, maar dat doen we nooit, we proberen ze nooit heel hard over te halen.” Zo gauw de vereniging erachter is wat het euvel is, zo verzekert Joubert, trekt ze daar lessen uit voor volgend jaar.

Ook de Delftsche Studenten Bond (DSB) heeft een slechte Owee achter de rug. Met 24 nieuwe leden doet de bond het een stuk slechter dan vorig jaar, toen er nog 39 eerstejaars lid werden. De DSB hoopt nu maar op de na-introductie in de herfst. Die levert ook altijd nog een paar leden op.

Zit de bond nog in de zorgen, De Bolk heeft die tijdens de Owee al gehad. Op woensdag waren er nog maar tien inschrijvingen, waardoor het bestuur zich begon af te vragen of het nog wel goed zou komen. Uiteindelijk gebeurde dat op het laatste nippertje, waardoor de vereniging toch nog 22 nieuwe leden mag verwelkomen, een normaal aantal.

De christelijke vereniging Civitas Studiosorum Reformatorum (CSR) en CSFR Dispuut Johannes Calvijn groeien intussen net als voorgaande jaren licht. De eerste heeft 43 inschrijvingen, de tweede 41.

Die groei lijkt ten koste te gaan van de andere christelijke vereniging, de VGSD. Vorig jaar was de oogst van zeven nieuwe leden al weinig, vergeleken met de vijftien van de jaren daarvoor. Dit jaar is met zes inschrijvingen een nieuw dieptepunt bereikt.

Van de andere kleinere verenigingen haalde de Koornbeurs 23 nieuwe leden binnen en Wolbodo 17. Voor beide zijn dat gebruikelijke aantallen. De Delftsche Zwervers en de Delftse Werkgroep Homoseksualiteit waren niet bereikbaar.