Onderwijs

‘Slap bakkie’ uit nieuwe koffieautomaten

Wie terugkomt van vakantie zal er snel op stuiten: de nieuwe koffieautomaten op de campus. De bibliotheek en de aula schakelden als eerste over. Delta hield een kleine rondgang langs gebruikers.

Ze zien er ‘fancy’ uit, de nieuwe automaten van Maas International. Het is het eerste dat Jorden Esser, informatiespecialist bij de TU Delft Library, er over zegt, “maar de koffie is veel minder sterk.” Hij drinkt espresso op sterkte 5, maar vindt die vergeleken met de vorige koffie minder lekker. “Er komt wel prima water uit, misschien ga ik dat vaker drinken.”

De gewone zwarte koffie bevalt projectmanager Frits van Latum goed. “Die smaakt een beetje anders. Prima.” Net als Esser vindt hij het goed dat heet en koud water nu gescheiden zijn van de koffie, want ‘het water kon nog wel eens naar koffie smaken als je thee zette’. Verder drinkt Van Latum af en toe warme chocolademelk. “Die is ietsje minder van smaak. Ik mis de choco de luxe.”

Beveiligingsmedewerker Mustafa Guner vindt de melk van de caffé au lait veel verser en lekkerder, maar de koffiesmaak zelf minder lekker dan voorheen. De koffie vindt hij heel licht, daarom zet hij hem nu sterker.

Liefhebbers van cappuccino blijken hun bakkie nogal eens te mengen met espresso. “Er zit een bijsmaak aan de cappuccino”, zegt Bianca Wijnmaalen, medewerker fysiek beheer van de bibliotheek. “Het is geen vooruitgang. Je ruikt geen koffie, maar iets anders. Slap bakkie.”

Een medewerkster die niet met haar naam in Delta wil vindt het apparaat zeer traag. Ze kan haar theekan er niet onder zetten en vindt de groene thee ‘niet lekker’. “Die groene thee is niet te zuipen”, zegt Frank Nuijens, hoofdredacteur van Delta. “Het ruikt alsof het water bedorven is.” Volgens management-assistente Trudie Houweling lijkt het alsof het water niet gekookt is. “Het is minder warm.”

Library assistent Marijke Stok vindt het jammer dat er geen keuze is voor caffeïnevrije koffie. Voor haar is er goed nieuws: medewerkers kunnen losse zakjes aanvragen bij het servicepunt, meldt facilitair manager Dennis Cruyen. Hij was zeer benieuwd naar de eerste ervaringen. “Koffie is natuurlijk hét onderwerp op de campus. Als de koffie over de hele linie als slap wordt ervaren, moeten we daar wat aan doen.”

Na vijf jaar Douwe Egbertskoffie met tweemaal een jaar verlenging, was het tijd voor een nieuwe Europese aanbesteding. Er kwam in die afgelopen jaren echter wel een campusvisie die uitging van een ‘living campus’ met ontmoetingspunten. De nieuwe horecavisie ondersteunt dat. “We willen meer dan koffie en thee verstrekken”, zegt Cruyen. “We willen meer diversiteit in het aanbod.”

Zo kwam er een experiment bij Industrieel Ontwerpen met een onbemande espressobar. Daar is als ‘verwenmoment’ duurdere koffie verkrijgbaar. De TU wil dit concept behouden. Er volgden workshops met studenten en medewerkers over koffie. “Daarin keken we naar drie zaken”, zegt Cruyen. “Wat willen we houden? Wat willen we niet meer? En wat willen we dat we nog niet hebben?”

Ongewenst waren de koffiedruppel in theewater en campuspasjes die worden vergeten in de automaat. Gewenst waren meer diversiteit en snelheid. Studenten wilden hun goedkope en snelle instantkoffie houden, maar willen ook wel eens bonenkoffie en noemden – net als medewerkers – duurzaamheid. Uitgaande van het health coach programma moesten er in de snackautomaten gezondere snacks te kiezen zijn.

Tegelijkertijd, zo vertelt Cruyen, is het raar dat we wel kraanwater drinken, maar dit niet stimuleren. “Alle medewerkers en studenten moeten gratis gekoeld water kunnen tappen, daarom willen we lege flessen te koop aanbieden in de machines.”

De nieuwe machines moeten neutraler ogen, met minder reclame. “Het gaat om de TU”, zegt Cruyen. Dat uit zich in beeldschermen boven de automaten waarop straks onder meer TU Nieuws is te lezen, en – in een later stadium – in duurzame bekers met daarop het TU-logo en ruimte om te beschrijven voor wie de beker is en wat er in moet. “Handig als iemand koffie haalt voor de hele afdeling.”

Al met al bleek Maas International het best aan deze voorwaarden te voldoen en is daarmee een flinke besparing doorgevoerd, zegt Cruyen. Het precieze bedrag noemt hij niet, maar het is meer dan 1 cent per kopje, op 4,5 miljoen medewerkersbakjes per jaar.

Op 1 september moeten er tweehonderd koffieautomaten met fairtrade koffie voor medewerkers operationeel zijn en vijftig voor studenten. Ook zijn er dan 65 snack- en frisdrankautomaten die met kleuren aangeven hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Deze apparaten zijn energiezuiniger, neutraler, melden storingen automatisch (‘niet meer naar een servicepunt en kaartjes omdraaien’) en werken door te swipen met een campuskaart.

Die kaart moet het servicepunt wel eerst upgraden. Door een storing kon dat begin augustus niet, waarna je zonder kaart kon tappen. Eenmaal geüpgraded blijkt de machine een stuk trager, maar moet die volgens Cruyen minimaal dezelfde snelheid hebben als de vorige automaten. “Ik ga dit goed controleren en uiteraard hierop sturen.”

De TU heeft volgens hem nu meer regie op het vijfjarig contract, met afspraken voor goede rapportage. Zo is er eens per jaar een audit waarbij gekeken wordt of de machines goed zijn afgesteld en of de leverancier levert wat is afgesproken. In het begin gebeurt dat steekproefsgewijs. Theewater bijvoorbeeld moet een bepaalde temperatuur hebben.

Verder komt er een klantenpanel van studenten en medewerkers die samen met FMVG twee keer per jaar met de leverancier gaan praten over het totale aanbod. Wie dat wil, kan zich daarvoor melden bij een servicepunt.

Schoonmakers die afgelopen week hun passen bij civiele techniek niet bleken te mogen upgraden, horen dat wel te kunnen doen. “Er was sprake van een misverstand”, zegt Cruyen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.