Slaaples voor studenten

Feesten tot diep in de nacht, colleges in de ochtend, tentamenstress… Het slaapritme van studenten kan er danig door verstoord raken. Aan een Texaanse universiteit kunnen studenten nu slaaples krijgen.

“Dat zou ook heel nuttig zijn voor Nederlandse studenten”, zegt professor Gerard Kerkhof. Hij is slaapdeskundige aan de Universiteit van Amsterdam. Hij pleit al jaren voor lessen in slaap.

“Let op je slaaphygiëne”, adviseert hij. “Door slordig slaapgedrag vermindert de concentratie, wordt het geheugen zwakker en verminderen de prestaties. Het is een impopulaire boodschap, maar je moet niet verwachten dat je op maandagochtend fris en helder bent, als je in het weekend laat naar bed gaat. In het weekend bezorgen veel mensen zichzelf een soort jetlag waar ze twee dagen van moeten herstellen.”

Volgens hem hangen de hormoonspiegel, het immuunsysteem, de lichaamstemperatuur en het slaapritme met elkaar samen. Als de samenhang verbroken wordt – bijvoorbeeld door slaaptekort – dan kun je dat merken. “Eén op de tien Nederlanders heeft last van slapeloosheid. Het is een miskend probleem, waar mensen te luchtig over doen.”

Lees hier meer over de slaaples in Texas.